آفتاب

روسیه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در شرایط جنگی انتقاد کرد

روسیه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در شرایط جنگی انتقاد کرد

مسکو - ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از تصمیم دولت اوکراین برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در شرایط عملیات جنگی در مناطق شرق این کشور انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف روز پنجشنبه گفت: چندی پبش دولت اوکراین در قوانین انتخاباتی این کشور تغییراتی ایجاد کرد که بر اساس آن رای گیری انتخابات ریاست جمهوری را در مناطقی از این کشور می توان برگزار کرد و این امر کفایت می کند.

وی افزود: این قانون مضحکی است زیرا که شرکت حداقل افراد حائز شرایط در آن پیش بینی نشده است.

لاوروف گفت: وضعیت بستگی به آن دارد که مردم اوکراین در شرایط عملیات جنگی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند اما اطمینان دارم که ساکنان مناطق جنوب و شرق این کشور در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه در مورد اعزام ناظران از سوی این کشور برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اوکراین گفت: روسیه هیچ ناظری را به اوکراین اعزام نکرده است زیرا سوالات زیادی در مورد برگزاری این انتخابات در این کشور داریم.

وی افزود: اما همان طور که رییس جمهوری روسیه اعلام کرد برگزاری هر انتخابات حرکت در مسیر درست است و بر اساس نتایج انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در مورد آن قضاوت و داوری می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هنوز انتخابات در اوکراین برگزار نشده شما آن را رد می کنید اظهار داشت: این ادعا درست نیست تکرار می کنیم برگزاری انتخابات حرکت در مسیر درست است.

لاوروف اضافه کرد: برخی می گویند همه پرسی برگزار شده در کریمه غیرقانونی بود زیرا در شرایط تیراندازیها برگزار شد اما این چنین نبود و حتی یک گلوله شلیک نشد.

وی افزود: در شرق اوکراین عملیات جنگی جریان دارد که در ان از جنگ افزارهای سنگین استفاده می کنند و اگر ادعا می شود این امر به برگزاری انتخابات آزاد و سالم کمک می کند برای من مسایل مربوط به آزادی و انصاف قابل درک نیست.

لاوروف در پایان سخنان خود گفت که روسیه رژیم اوکراین را مشروع نمی داند اما مجبور است با آن سر و کار داشته باشد.

انتخابات ریاست جمهوری اوکراین روز 25 ماه می برگزار می شود و مقامهای روس بارها اعلام کرده اند که برگزاری انتخابات در شرایطی که بخشی از کشور در شرایط جنگی است غیرقانونی خواهد بود.

اروپام/2242**518** 3404
کد N283562

وبگردی