آفتاب

پوتین خواستار پرداخت بدهی گازی اوکراین توسط اروپا شد

پوتین خواستار پرداخت بدهی گازی اوکراین توسط اروپا شد

مسکو- ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در نامه ای به سران کشورهای اروپایی خواهان افزایش تلاش های اروپا برای بازپرداخت بدهی گازی اوکراین شد.

به گزارش ایرنا به نقل از دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، پوتین روز پنجشنبه در نامه خود یاداوری کرد که در نامه قبلی خود به سران کشورهای اروپایی در اوایل ماه آوریل گذشته از آنها خواستار رایزنی فوری برای کمک به تثبیت اقتصاد اوکراین و تامین شرایط ادامه صادرات گاز روسیه از طریق این کشور به کشورهای اروپایی شده بود.

وی اضافه کرد: یک ماه گذشت و در این مدت رایزنی هایی با کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا در مسکو داشتیم که در جریان آن شرکای ما نگرانی در مورد وضعیت مربوط به پرداخت بدهی گازی اوکراین بابت صادرات گاز روسیه و میزان ناکافی گاز در انبارهای اوکراین لازم برای ادامه تزارنزیت گاز از طریق این کشوربه اروپا را پذیرفتند.

وی در نامه خود افزود: در این مدت رایزنی هم با طرف اوکراینی در ورشو داشتیم که تحت ریاست کمیسار انرژی اروپا انجام گرفت اما در جریان آن پیشنهاد مشخصی از طرف اوکراینی در مورد انجام تعهدهای این کشور به عنوان خریدار گاز روسیه مطرح نشد.

رییس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: علاوه بر ان در این مدت وضعیت صادرات گاز روسیه به اوکراین بدتر شد و کی یف حتی یک بخش از بدهی خود را به گازپروم پرداخت نکرده است و بدهی گازی اوکراین به رقم سه میلیارد و 508 میلیون دلار رسید.

پوتین نوشت: در این شرایط روسیه مطابق با مفاد قرارداد با اوکراین ،از اول ماه ژوئن آینده فقط با دریافت پیش پرداخت گار به اوکراین صادر خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد روسیه مجبور به اتخاذ این تدبیر شده است و برای رایزنی برای حل و فصل وضعیت موجود آمادگی دارد.

اروپام/2242**518** 3404
کد N283445

وبگردی