آفتاب

پکن: توسعه روابط فراگیر، محور دیدار رئیسان جمهوری ایران و چین در هفته آینده خواهد بود

پکن: توسعه روابط فراگیر، محور دیدار رئیسان جمهوری ایران و چین در هفته آینده خواهد بود

ایرنا نوشت:

معاون وزیر خارجه چین روز پنجشنبه از دیدار رئیسان جمهور چین و ایران در شانگهای خبر داد و گفت که در این دیدار توسعه بیش از پیش روابط دو جانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

چن گوا پینگ معاون وزیر خارجه چین در نشستی خبری به مناسبت برگزاری نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در شانگهای، گفت: شی جین پینگ رییس جمهور چین از دکتر حسن روحانی همتای ایرانی خود برای دیدار از چین دعوت کرده است.

چهارمین نشست سیکا سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده در شانگهای چین برگزار می‌شود.

وی گفت که روسای جمهور روسیه، قزاقستان و قرقیزستان نیز به عوت شی جین پنگ از چین دیدار و در نشست سران کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا حضور می‌یابند.

معاون وزیر خارجه چین گفت که رییس جمهور چین با همتایان ایرانی، روس، قزاق و قرقیز دیدار کرده و با آن‌ها در باره توسعه بیش از پیش روابط دو جانبه و مسایل مورد توجه مشترک بین‌المللی و منطقه‌ای تبادل نظر می‌کند.

به گفته وی، تاکنون رهبران، مسئولان و نمایندگان ۴۶ کشور و سازمان بین‌المللی از جمله سران ۱۱ کشور، دو رهبر دولتی و ۱۰ مسئول سازمان بین‌المللی برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند.

چین در این نشست به طور رسمی ریاست کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) را بر عهده می‌گیرد و تا سال ۲۰۱۶ ریاست بر عهده چین خواهد بود.

چن گوا پینگ، موضوع این دور از نشست سران سیکا را ˈتقویت گفت و گو، اعتماد و همکاری، صلح، ثبات و همکاریˈ عنوان کرد.

نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) هر چهار سال یکبار و اجلاس وزیران امور خارجه هر دو سال یکبار برگزار می‌شود.

افغانستان، جمهوری آذربایجان، بحرین، کامبوج، چین، مصر، هند، ایران، عراق، اردن، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان، فلسطین، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، امارات عربی متحده، ازبکستان و ویتنام اعضای کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا هستند.

ارمنستان، بوتان، برونئی، قبرس، گرجستان، کویت، لائوس، لبنان، مالدیو، میانمار، نپال، عمان ، کره شمالی، عربستان، سنگاپور، سوریه، تایوان، تیمورشرقی، ترکمنستان و یمن نیز به عنوان کشوهای غیر عضو فعالیت دارند.

بنگلادش، اندونزی، ژاپن، مالزی، فیلیپین، قطر، سریلانکا، اوکراین و آمریکا نیز کشورهای ناظر سیکا هستند.

ایده تشکیل کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در سال ۱۹۹۲ و به ابتکار سلطان نظربایف رییس جمهور قزاقستان مطرح و در سال ۱۹۹۶ رسما تشکیل شد.

 

45503

کد N283403

وبگردی