آفتاب

آیت‌الله مهدوی‌کنی: آیت‌الله مشکینی به گردن حوزه و انقلاب حق دارد

آیت‌الله مهدوی‌کنی: آیت‌الله مشکینی به گردن حوزه و انقلاب حق دارد

ایرنا نوشت:

رییس مجلس خبرگان رهبری گفت: آیت‌الله مشکینی در راه رسیدن به هدف، همه مشکلات را تحمل می‌کرد و علما و فضلا باید به وجود این عالم دینی تاسی کنند.

آیت‌الله ˈمحمدرضا مهدوی کنیˈ روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت آیت‌الله میرزا علی مشکینیˈ در سالن همایش دارالحدیث قم بیان داشت: یکی از کسانی که قبل از انقلاب در تبعید گرفتار بود آیت‌الله مشکینی بود و ایشان مرد موفقی بود و در ایام تبعید نیز از اوقات و ساعت‌های زندگی خود به خوبی استفاده می‌کرد.

وی ابراز داشت: شخصیت آیت‌الله مشکینی از جهات مختلف می‌تواند مورد بحث قرار گیرد و او از جنبه‌های مختلف مردی با برکت بود.

وی با اشاره به این که خیر آیت‌الله مشکینی به همگان می‌رسید بیان داشت: آیت‌الله مشکینی در هر جا حضور داشت از زمان خود به خوبی استفاده می‌کرد و با وجود مشغله‌های سیاسی هیچ گاه دست از تحقیق و پژوهش و تالیف نمی‌کشید.

وی گفت: هیچ راه بزرگی نیست مگر این که در مسیر آن راه مشکلاتی باشد اما آیت‌الله مشکینی در مسیر زندگی خود همواره صبر و شکیبایی داشت.

رییس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: آیت‌الله مشکینی به گردن حوزه و انقلاب حق دارد او فردی زاهد بود اما در مراحل مختلف انقلاب حضور داشت و می‌تواند در ادامه مسیر انقلاب برای ما مقتدا باشد.

همایش بزرگداشت آیت‌الله مشکینی صبح امروز با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی آغاز شد.

سخنرانی شخصیت‌های سیاسی و حوزوی، ارائه دو مقاله برتر، رونمایی از آثار مرحوم آیت‌الله مشکینی و همچنین برگزاری نمایشگاهی از آثار این عالم بزرگ در حاشیه همایش، از برنامه‌های این همایش یک روزه است.

آیت‌الله ˈعلی‌اکبر فیضˈ معروف به ˈمشکینیˈ در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستای ˈاَلنیˈ از توابع مشکین شهر (استان اردبیل) چشم به جهان گشود.
وی هنگامی که همراه با پدر در نجف مقیم بود به مکتب‌خانه رفت و سپس به وطن بازگشت و مقداری از مقدمات علوم دینی را نزد پدر فرا گرفت.
با رحلت پدر و به سفارش وی برای تحصیل علوم دینی به اردبیل سفر کرد و مقداری از صرف و نحو را در آنجا فرا گرفت، سپس به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت.
وی در دروس خارج فقه و اصول آیت‌الله العظمی بروجردی (ره ) و آیت‌الله العظمی محقق داماد (ره ) شرکت می‌کرد.
در نجف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب می‌شد و در درس خارج امام خمینی (ره ) شرکت جدی داشت.
آیت‌الله مشکینی، کتاب‌های فراوانی در زمینه‌های گوناگون علوم اسلامی تألیف و منتشر کرد؛ از جمله می‌توان به اصطلاح الاصول، مصطلحات الفقه، ازدواج در اسلام، مفتاح الجنان (کتاب دعا تکمیل مصباح المنیر) و قصار الجمل (احادیث کوتاه تحت عناوین لغوی دو جلد) اشاره کرد.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت‌الله مشکینی در مسئولیت‌های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت از جمله آن‌ها می‌توان به عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره، امامت جمعه قم با حکم امام خمینی (ره)، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد.

 

45503

کد N282953

وبگردی