آفتاب

باکو آمادگی خود را برای حمایت از اجرای طرح گازی ترانس خزر اعلام کرد

باکو آمادگی خود را برای حمایت از اجرای طرح گازی ترانس خزر اعلام کرد

باکو- ایرنا - وزیر انرژی جمهوری آذربایجان از انجام مذاکراتی در رابطه با انتقال گاز ترکمنستان به اروپا از طریق خط لوله ˈ ترانس خزرˈ و با استفاده از زیرساخت های موجود در جمهوری آذربایجان خبر داد.

ˈناطق علی افˈ روزچهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به تشکیل گروه کاری در همین رابطه گفت : مسوول امور انرژی اتحادیه اروپا در رابطه با این مساله به باکو سفر کرده است وبه رغم چندین دور مذاکرات در باکو، عشق آباد و بروکسل هنوز نتیجه مشخصی در این رابطه حاصل نشده است.

وی در خصوص علت بی نتیجه بودن این مذاکرات، به سفر ˈقربانقلی بردی محمدافˈ رییس جمهوری ترکمنستان به چین وطرح عظیم این کشور برای صدور 65 میلیارد متر مکعب گاز به چین اشاره کرد وافزود: ترکمنستان سیاست گازی خود را در محور مشرق زمین پیش می برد و این وضعیت در رابطه با غرب کاملا متفاوت است. زیرا ترکمنستان علیرغم اعلام آمادگی مکرر درمورد صدور گاز خود به اتحادیه اروپا، تحقق این مساله را منوط به تحویل گاز در مرز کرده است.

به گفته وزیر انرژی آذربایجان طرح این موضوع از سوی ترکمنستان باعث ایجاد سوالاتی در مورد نحوه انتقال گاز و متولی اجرای طرح خط لوله گازی ˈ ترانس خزرˈ می شود.

ناطق علی اف در بیان موضع کشورش در رابطه با این مساله تصریح کرد: چنانچه تمایلی از سوی ترکمنستان و درخواستی از سوی اتحادیه اروپا وجود داشته باشد ، جمهوری آذربایجان آمادگی آن را دارد که زیرساخت های خود را برای استفاده در این راستا عرضه کند.

به گفته وی، جمهوری آذربایجان در همه طرح های خود امکانات موجود برای انتقال گاز ترکمنستان را نیز در نظر می گیرد وآماده حمایت از اجرای طرح ˈ ترانس خزرˈ و مورد استفاده قرار گرفتن زیرساخت های خود در همین رابطه است.

خاورم*1206*536
کد N282515

وبگردی