آفتاب

وین 4 ؛ مذاکرات اولین روز به درازا کشید

وین 4 ؛ مذاکرات اولین روز به درازا کشید

اولین روز از چهارمین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در دولت یازدهم با برگزاری سه دور نشست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نوبت های صبح،بعدازظهر و شب وتداوم مباحث فنی با حضور کارشناسان طرفین به کار خود پایان داد.

مذاکرات رسمی نوبت صبح ایران و 1+5 شامل امریکا، انگلیس، چین، روسیه و آلمان با نمایندگی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقر سازمان ملل متحد در وین در حالی آغاز شد که روسای طرفین مذاکره کننده شامگاه سه شنبه شام کاری را پشت سر گذاشتند تا جزییات برنامه مذاکرات سه روز آینده را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند.

مایکل مان سخنگوی اشتون بعد از مذاکرات نوبت صبح وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به میان خبرنگاران حاضر در مرکز رسانه های وین (استریا سنتر) آمد و گفت که مذاکرات این مرحله و مراحل بعدی به خاطر پیچیده بودن بسیار حساس و دشوار خواهد بود، اما طرفین عزم دارند که با جدیت کامل برای رسیدن به توافق نهایی بحث و تبادل نظر کنند.

بعد از مذکرات نوبت صبح ظریف و اشتون، مباحث فنی را ادامه دادند تا زمینه نگارش متن را هموار کنند. در این حال روسای هیات های مذاکره کننده دو طرف برای بار دوم بعدازظهر چهارشنبه به گفت و گو پرداختند تا یکی دیگر از مراحل حساس مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 را برای بحث در باره نوشتن پیش نویس متن مکتوب توافق نهایی پشت سر بگذارند.

نشست محمد جواد ظریف و خانم کاترین اشتون به همراه معاونان که از ساعت 16 و 30 دقیقه چهارشنبه به وقت وین در محل اقامت روسای های هیات های مذاکره کننده برای شروع نگارش پیش نویس متن توافق نهایی آغاز شد بعد از 2 ساعت به صورت موقت خاتمه یافت و قرار شد بار دیگر شامگاه چهارشنبه از سرگرفته شود.

مذاکرات شامگاه چهارشنبه ظریف و اشتون مانند دور قبلی مذاکرات با حضور معاونان دو طرف در حالی ساعت 21 به وقت محلی از سر گرفته می شود که مرکز رسانه ای وین در مقر سازمان ملل به خبرنگاران حاضر در این مرکز اطلاع داد که درهای استریا سنتر یک ساعت دیگر یعنی 30 دقیقه قبل از آغاز دور سوم گفت و گوها بسته خواهد شد.

اگر چه با بسته شدن مرکز رسانه ای وین تفاوتی در نحوه کسب خبر خبرنگاران حاضر در این نشست نخواهد داشت، زیرا مذاکرات ظریف و اشتون در هتل محل استقرار روسای هیات ها و معاونان برگزار می شود، اما تسهیلات ارسال خبر در این مرکز یک امتیاز برای نمایندگان رسانه های جهان محسوب می شود.
کد N282485

وبگردی