آفتاب
سرگئی لاوروف:

عضویت اوکراین در ناتو به زیان امنیت اروپا خواهد بود

عضویت اوکراین در ناتو به زیان امنیت اروپا خواهد بود

وزیر خارجه روسیه گفت بذر بحران کنونی اوکراین زمانی کاشته شد که در آوریل سال 2008 تلاش مقامات ناتو برای ملحق کردن اوکراین و گرجستان به این پیمان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه عضویت اوکراین در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به زیان روسیه و امنیت اروپا دانست. وی در گفتگو با شبکه بلومبرگ با اشاره به نشست آوریل 2008 سران ناتو در بخارست تاکید کرد: بذر کنونی بحران اوکراین به زمانی باز می گردد که سران ناتو کوشیدند گرجستان و اوکراین را به عضویت این پیمان درآورند.

به گفته لاوروف در آن زمان "میخائیل ساکاشویلی" رئیس جمهوری وقت گرجستان گمان کرد با این بیانیه ناتو، اجازه یافته است مشکل جدایی طلبی در منطقه اوستیای جنوبی را از طریق نظامی حل کند و از این رو به آنجا لشکر کشید.

وزیر خارجه روسیه علت این اقدام ساکاشویلی را چراغ سبز ناتو به گرجستان برای پیوستن به این پیمان دانست.

وی در ادامه با اشاره به تلاش مشابه غرب برای کشاندن اوکراین به جمع اعضای ناتو اظهار داشت: این اقدام برای سیستم یکپارچه امنیت ملی اروپا زیان بار خواهد بود و ما قطعا مخالف آن هستیم. لاوروف در ادامه با اشاره به درگیری های خونین اخیر در اوکراین در مورد وقوع جنگ داخلی در این کشور با ادامه وضع موجود هشدار داد.

کد N282286

وبگردی