آفتاب

هانس بلیکس: نیازهای واقعی ایران تامین شود

هانس بلیکس: نیازهای واقعی ایران تامین شود

تهران-ایرنا- ˈهانس بلیکسˈ دبیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی، با بیان این که ˈنیازهای واقعی ایران درباره برنامه هسته ای این کشور باید تامین شودˈ، گفت: ایستادگی تهران را در برابر اعمال محدودیت علیه توسعه و تحقیق هسته ای درک می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی المانیتور، بلیکس که هم اکنون ریاست موسسه کمیسیون سلاح های کشتار جمعی سوئد را در اختیار دارد، در مصاحبه اختصاصی با این پایگاه خبری درباره دیدارهایش با مقام های ایرانی و ابعاد مختلف مساله هسته ای ایران سخن گفت.

به گزارش المانیتور، بلیکس که اخیرا به ایران سفر کرده است، با اشاره به مذاکراتش با

ˈمحمدجواد ظریفˈ و ˈعلی اکبر ولایتیˈ گفت: مذاکراتش با این دو با محوریت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 انجام شد و در آن ˈانتظارات، مشکلات و چارچوب مذاکراتˈ مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت.

بلیکس، با ابراز خوشبینی درباره مذاکرات هسته ای و پیشرفت آن گفت: از این که می بیند و می شنود که غرب احتمال موفقیت مذاکرات را از سطح 50-50 افزایش داده، خوشحال است.

وی متقاعد شده است: ˈاراده قوی هم در دولت ایران و هم در دولت آمریکا برای رسیدن به توافق وجود داردˈ و البته این مسیر با موانع و کارشکنی های فراوانی هم مواجه است.

این مقام سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد، ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در مواجهه با کارشکنان، باید بداند که آمریکا خسته از جنگ است.

بلیکس، با اشاره به تجربه ایران در زمینه خودداری غرب از تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران، گفت: این تجربه به ایرانی ها نشان داد که کشورشان پس از انقلاب نمی تواند به جهان به عنوان تامین کننده متکی باشد و از این رو تهران خواستار تضمین تامین سوخت هسته ای در داخل است.

دبیر کل سابق آژانس، از ضرورت اتخاذ رویکردی جدید در مذاکرات حمایت کرد و گفت: این رویکرد قدیمی که ˈاگر فلان امتیاز را بدهید ما هم فلان امتیاز را می دهیمˈ روشی است که مذاکره کنندگان در واشنگتن و تل آویو دنبال می کنند و به نظرم، روشی غیرعاقلانه است و کمی سخاوتمندی بیشتر، می تواند نتایج بهتری داشته باشد.

بلیکس، هم چنین به مباحث مطرح در محافل سیاسی غرب درباره محدود کردن غنی سازی در ایران پرداخت و آن را عامل به تعویق افتادن حل و فصل اختلافات بر سر برنامه هسته ای ایران عنوان کرد.

وی افزود، سه موضوع باید مورد تاکید قرار گیرد: نخست، با توجه به تعدد و تنوع ارزیابی ها درباره ˈنیازهای واقعیˈ ایران، باید به آنچه که دولت ایران احساس می کند به آن نیاز دارد، توجه شود. دوم، نقش و اهمیت تحقیق و توسعه هسته ای نباید نادیده گرفته شود. من هرگونه مقاومت ایران را در قبال محدود کردن این کشور در زمینه تحقیق و توسعه کاملا درک می کنم و طرفدار دانش هسته ای و توسعه توان هسته ای هستم. برخورداری از صنعت هسته ای امن و موثر در ایران مطلوب است. سوم، این که ایران باید از سانتریفیوژهای قدیمی استفاده کند، قابل درک نیست. اگر فناوری جدیدی وجود دارد، باید از آن استفاده کرد.

بلیکس، درباره مفهوم ˈنیاز واقعیˈ ایران گفت: لازم است درباره این موضوع راه حلی در مذاکرات پیدا شود و این یک ˈمساله سیاسیˈ است.

وی یکی دیگر از مسایل اساسی مذاکرات را مساله به رسمیت شناختن ˈحقˈ غنی سازی ایران دانست و خواستار توافق در این زمینه شد.

بلیکس، همچنین افزود: ایران هنوز پروتکل های الحاقی را تصویب نکرده، اما اغلب بازرسی هایی را که فراتر از پروتکل ها هستند، پذیرفته است. ایران با تصویب این پروتکل ها چیزی را از دست نمی دهد، زیرا چارچوبی را برای اقدام آژانس در اختیار می نهد و اگر پروتکلی وجود نداشته باشد، همواره چالش هایی وجود خواهد داشت.

وی همچنین در رابطه با تفاسیر امنیتی مطرح ایران، این پرسش را مطرح کرد: ˈوقتی نیروهای آمریکایی ناوهای هواپیمابر خود را به خلیج فارس می فرستند، آیا ایرانی ها می توانند تصوری به جز تهدید شدن داشته باشند؟ˈ

دبیرکل سابق آژانس که وظیفه نظارت بر محدود کردن توان موشکی عراق را در حکومت ˈصدام حسینˈ ( مخلوع) داشت، تاکید کرد که ˈموشک های بالستیک ایران نقش بازدارندگی در مقابل هر گونه اقدام نظامی دارند.ˈ

بلیکس در پایان بر اهمیت امنیت هسته ای، نه فقط در حال حاضر بلکه در بلند مدت تاکید کرد.

مترجمام**9158 * 1447**1010اول**1368**
کد N282274

وبگردی