آفتاب
رییس شورای اروپا:

گرجستان و اروپا قرارداد پیوند و همکاری امضا می کنند

گرجستان و اروپا قرارداد پیوند و همکاری امضا می کنند

تهران – ایرنا – ˈهرمان ون رامپویˈ رییس شورای اروپا، روز چهارشنبه گفت که گرجستان و این شورا ششم تیرماه قرارداد پیوند و همکاری امضا خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ون رامپوی روز چهارشنبه در نشستی مطبوعاتی در تفلیس گفت: ما این قرارداد را روز 27 ژوئن (6 تیر) با حضور سران کشورهای اروپایی در بروکسل امضا خواهیم کرد.

ون رامپوی افزود: گرجستان کشوری آزاد و مردمسالار است که باید راه خود را برگزیند و هیج نیروی خارجی نباید این حق انتخاب را تغییر دهد.

بر اساس این گزارش ، به نظر می رسد منظور ون رامپوی، کشور روسیه بوده است که با هرگونه نزدیکی اروپا و جمهوری های سابق اتحاد شوروی مخالفت می کند.

ایراکلی گاریباشویلی نخست وزیر گرجستان نیز در این نشست مطبوعاتی گفت: گرجستان پیوسته مسیر خود برای یکپارچگی با اروپا را می پیماید. این راه، انتخاب مردم ماست و مبتنی بر همانندی ارزش هایمان است.

گرجستان امیدوار است امضای قرارداد پیوند و همکاری، گامی در راه پیوستن رسمی به اتحادیه اروپا باشد.

ون رامپوی نیز در سخنانی که تایید محتاطانه پیوستن تفلیس به اتحادیه 28 نفری اروپاست، گفت ˈپیوند و همکاری، هدف نهایی گرجستان و اروپا نیست.ˈ

گرجستان و مولدوای در ماه نوامبر گذشته (آبان – آذر 92)، نخستین گام ها برای امضای پیمان همکاری با اروپا را برداشتند، اما اوکراین زیر فشار روسیه با چنین قراردادی مخالفت کرد.

به دنبال آن مخالفت بود که دولت پیشین اوکراین با تظاهرات های پی در پی مردم و حزب های مخالف اوکراین سرنگون شد و در رویدادهای بعدی، منطقه کریمه نیز از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

رییس شورای اروپا امروز تاکید کرد این شورا و ایالات متحده که پیش از این تحریم های اندکی را علیه مسکو وضع کرده اند، آماده اند که اگر روسیه در مسیر کاهش تنش ها در اوکراین قدم بر ندارد، بر شدت تحریم هایشان بیفزایند.

پیمان پیوند و همکاری میان گرجستان و مولدوای و اروپا پیش از این قرار بود که در اواخر سال 2014 امضا شود، اما طرف های پیمان اکنون می خواند هرچه زودتر پیمان یادشده را امضا کنند.

مترجمام**9163 **1010
کد N282206

وبگردی