آفتاب

جشن میلاد حضرت علی(ع)ازسوی نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج کشور برگزار شد

جشن میلاد حضرت علی(ع)ازسوی نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج کشور برگزار شد

مراسم جشن میلاد نخستین اختر فروزان امامت و ولایت، مولی الموحدین حضرت امام علی (ع) از سوی نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور پیروان و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و ایرانیان مقیم برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مراسم در کشورهای زیر برگزار شد.

ترکمنستان

به مناسبت 13 رجب میلاد با سعادت حضرت علی (ع) و روز پدر مراسم جشن میلاد آن حضرت به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در مسجد فاطمه الزهرا (س) در عشق آباد برگزار شد.

در این مراسم کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران درعشق آباد و معلمان مجتمع آموزشی و کارکنان نمایندگی های ادارات کشورمان در عشق آباد و همچنین ایرانیان مقیم شرکت داشتند.

در این مراسم مراسم آقاجانی معاون سفیر کشورمان ضمن تبریک سالروز میلاد با سعادت حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص ابعاد شخصیتی آن امام همام سخنرانی کرد.

وی در بخشی از سخنان خود ضمن برشمردن فضائل آن حضرت اظهار کرد که ولادت و زندگی آن حضرت همه معجزه است او در کعبه تولد یافت و درکنار پیامبر بزرگ شد.

وی با اشاره به 10 فضیلت از فضایل حضرت علی (ع) در خصوص گذشت، ایثار و جوانمردی حضرت و ضرورت تاسی از اخلاق و کردار و اعمال آن حضرت مطالب مفصلی را ارائه کرد.

همچنین به همین مناسبت مراسم جشن باشکوهی با حضور جمع کثیری از شیعیان عشق آباد در مسجد امام رضا (ع) در شامگاه روز 13 رجب برگزارشد. در این مراسم که اسماعیل زاده رایزن فرهنگی کشورمان، کارکنان رایزنی فرهنگی، اعضای سفارت کشورمان و معلمان مجتمع آموزشی سفارت به همراه خانواده هایشان حضور داشتند، پس از اقامه نماز جماعت مغرب وعشاء و قرائت قرآن توسط قاری سخنرانان مراسم در رابطه با زندگی حضرت علی (ع) مطالبی را ایراد نمود.

در ادامه مراسم مداحان اهل بیت در مدح حضرت علی (ع) مداحی کردند و در پایان مراسم هدایایی به افرادی که نامشان نام مبارک علی بود اهدا گردید.

هند(دهلی نو)

بمناسبت سالروز ولادت با سعادت حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب(ع) و روز پدر جشن با شکوهی با حضور سفیر کشورمان، رایزن فرهنگی، رایزن علمی، سایر مسئولین نهادها و ایرانیان مقیم در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران دهلی نو برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد، سپسس علی فولادی رایزن فرهنگی کشورمان با تبریک میلاد با سعادت امام متقین حضرت علی(ع) و روز پدر به چند فضیلت از فضائل آن حضرت برگرفته از کتب اهل سنت اشاره و اظهار کرد: فضایل این انسان وارسته و متعالی را دشمنانش به جهت حسادت و کینه و دوستانش به جهت ترس بیان نکردند و لکن همچنان کتب حدیث و تاریخ آکنده از فضائل آن حضرت است.

آذربایجان

مراسم میلاد مولی الموحدین حضرت علی(ع) و روز پدر ویژه ایرانیان و دانشجویان مقیم باکو با حضور حجه السلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه در آذربایجان، چرمی معاون سفارت ایران، ابراهیمی رایزن فرهنگی، روسا و کارکنان نمایندگیه‌ای ایرانی مقیم در باکو و جمعی از ایرانیان مقیم باکو و دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در جمهوری آذربایجان در محل رایزنی فرهنگی برگزار شد.

حجت‌ السلام و المسلمین اجاق نژاد نماینده ولی فقیه با تبریک این روز خجسته به تمامی مومنان و شیعیان آن حضرت، از مولای متقیان حضرت علی (ع) بعنوان قرآن ناطق نام برد و گفت: اگر کسی بدون عذر موجه ولایت ائمه رانپذیرند و سالهای متمادی به عبادت مشغول باشد بوی بهشت به مشامش نمی‌رسد. وی در ادامه ولایت علی بن ابیطالب را ضامن رستگاری انسانها در جهان آخرت و راه رسیدن به حیات ابدی دانست.

ترکیه (استانبول)

همزمان با میلاد باسعادت مولی الموحدین ؛حضرت علی (ع) ، و گرامیداشت روز پدر؛ مراسم جشنی با حضور مسئولین وکارکنان نهادهای جمهوری اسلامی ایران و عاشقان اهل بیت (ع) در محل مسجد ایرانیان (والده خان ) در استانبول برگزار شد.

ترکیه (ارزوم)

به همت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم و انجمن علمای اهل بیت اغدیر جشن میلاد امام امامت حضرت علی (ع) با حضور شیعیان عاشق و شیفته آن امام در اغدیر ترکیه برگزار شد.

این مراسم با همکاری انجمن علمای اغدیر با حضور حجت السلام والمسلمین قریشی امام جمعه ارومیه، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و نیز رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین صفدر محمدی عضو هیئت علمی و شورای سیاست گذاری دانشگاه ارومیه و محمد پیری وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارزروم، و اقشار مختلف مردم شیفته مولای متقیان در شهر اغدیر ترکیه برگزار شد.

در این مراسم شیخ ولی بدر رئیس انجمن علمای اهل بیت اغدیر در سخنانی ضمن تشکر از وابستگی فرهنگی کشورمان که شرایطی را فراهم آورده‌اند که در این روز بزرگ عاشقان حضرت گرد هم آیند، به بیان عظمت حضرت و تبیین شخصیت والای آن امام همام پرداخت.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین صفدر محمدی در سخنانی با اشاره به این نکته که در دوایر مختلف هستی،‌ هر شعاعی به دور محوری می‌چرخد و هر پدیده‌ای حول قطب وجودی که وابسته به اوست، دور می‌زند، امام معصوم نیز محور هستی، قطب عالم وجود، تکیه گاه آفرینش، واسطه فیض الهی به جهان هستی و نگهدارنده کائنات باذن الله است. در این راستا، محبت و ولایت علی (ع) مربی همه موجودات، هدایتگر آنان به سوی کمال و سبب دوام و قوام تمامی پدیده‌ها از جمال تا انسان است.

وی با بیان حدیثی از پیامبر خدا (ص) افزود: حبٌ علی حسنه لا تضرمعها سیئٌ محبت علی (ع) حسنه ای است که با وجود آن هیچ گناهی به انسان صدمه نمی‌رساند.

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی قریشی نیز در سخنانی به اهمیت اتحاد مسلمین و پدید آمدن امت واحد اسلامی اشاره کرد و از اتحاد بین مسلمانان به عنوان ضروری‌ترین مسئله در جهان اسلام یاد کرد و گفت: مشترکات بین مسلمانان بسیار بیشتر از اختلافات بین آنها است و همین مسئله لزوم توجه هرچه بیشتر به اتحاد را در بین مسلمانان نشان می‌دهد.

وی تفرقه‌افکنی را اصلی‌ترین هدف دشمنان برای خدشه‌دار شدن اتحاد بین مسلمانان دانست.

قریشی در ادامه با اشاره به عدالت در زمام داری مولای متقیان علی(ع) افزود: امام علی (ع) در تمام شاخص‏ها در مسیر عدالت قرار دارد، در داوری، در شهادت، در توزیع امکانات عمومی، در مدیریت‏ها و... در هیچ موردی از محور عدالت خارج نمی‏شود. به خصوص در حکومت داری.

نخجوان

مراسم گرامیداشت سالروز ولادت نخستین اختر فروزان امامت و ولایت ، مولی الموحدین امیر مومنان حضرت علی ابن ابیطالب (ع) و تکریم روز پدر در سرکنسولگری ایران در نخجوان برگزار شد.

در این مراسم، علاوه بر سرکنسول و کارشناسان سرکنسولگری، کارکنان محلی(اعم از ایرانی و نخجوانی)، مدیر- معلم مدرسه جمهوری اسلامی و خانواده های آنان و بر اساس دعوت بعمل آمده، جمعی از ایرانیان مقیم و شیعیان نخجوانی علاقمند به خاندان عصمت وطهارت حضور داشتند.

نظیر چنین مراسمی نیز در مساجد جامع ، پیرقمیش و مسجد الزهراء نخجوان با حضور مسلمانان و شیعیان جمهوری خودمختار نخجوان برگزار گردید.

استرالیا

به مناسبت گرامیداشت زادروز با سعادت مولی الموحدین حضرت علی ابن ابیطالب (ع) مراسم با شکوهی در شب سیزدهم رجب با مشارکت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در حسینیه الهادی کانبرا برگزار شد.

این مراسم که با حضور مسلمانان افغانی، عراقی، لبنانی، بنگلادشی، پاکستانی و ایرانی برگزار شد، سه تن از حضار به قرائت شعر به زبان اردو و عربی در مدح حضرت علی (ع) پرداختند و حجت الاسلام شفق سخنران مراسم نیز پیرامون فضائل آن حضرت و فاطمه بنت اسد مادر گرامی ایشان، گفت: بزرگی و مقام حضرت علی (ع) چنان بزرگ است که مقام مادر ایشان به فراموشی سپرده شده است.

وی اشاره کرد که این جایگاه رفیع مادر بود که مورد پذیرش باریتعالی قرار گرفت و دیوار کعبه شکافت.

حجت الاسلام شفق با الهام از سخن امام خمینی (ره) که مرد از دامن زن به معراج می رود به نقش و جایگاه مادران در تربیت فرزندان اشاره و نقش آنان را در تربیت پیروان راستین حضرت علی (ع) در دوره کنونی مهم ارزیابی نمود.

وی سپس به بیان مواردی از سجایای اخلاقی و اجتماعی امام اول شیعیان پرداخت.

سنگال

به همت رایزنی فرهنگی ایران مراسم جشن باشکوه میلاد امام علی (علیه السلام ) با حضور کارگزاران نظام و ایرانیان مقیم در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی داکار برگزار شد.

دراین مراسم "علی بخشی" سفیر کشورمان نیز با تبریک این عید بزرگ از تلاشهای مرکز فرهنگی در برپایی متنوع مراسم قدر دانی کرد و ایرانیان مقیم را به حفظ هوشیاری بیشتر در شرایط خاص کنونی جهان اسلام در راه دفاع از کیان اسلام ومکتب اهل البیت (ع)دعوت نمود.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرادی با تشریح وقایع تولد علی (ع) منزلتهای ویژه این امام همام رابرشمرد وی تولد در خانه خدا را از اعجاز الهی ونشانگر عظمت جایگاه امام اول ولطف الهی در هدایت بشر دانست.

وی همچنین بر ضرورت تاسی کارگزاران وعامه مردم از روش ها ومنشهای ائمه اطهار در زندگی تاکید کرد.

افغانستان (کابل)

همزمان با فرارسیدن 13 رجب سالروز میلاد باسعادت مولود کعبه، مولی الموحدین علی(ع) مراسم جشن باشکوهی با حضور نزدیک به 100 تن از طلاب، مردم مؤمن و خداجوی منطقه سناتوریم دارالامان در مسجد باب الحوائج ابوالفضل العباس(ع) برگزار شد.

در این مراسم برنامه‌های متنوع از جمله اجرای گروه سرود، مداحی، منقبت خوانی و سخنرانی برگزار گردید که با استقبال گرم و پرشور مردم منطقه همراه بود.

سخنرانان با بیان ویژه گی‌های شخصیت گهربار اولین ستاره آسمان امامت و ولایت مؤمنین را به راه اسلام ناب محمدی و راه اهل بیت(ع) دعوت نمودند.

به مناسبت ولادت باسعادت اولین ستاره درخشان ولایت و امامت حضرت امام علی(ع) مراسم باشکوهی تحت عنوان "طلوع آفتاب" با حضور جمعی از فرهنگیان، اساتید و مردم منطقه غرب کابل 93 از سوی بنیاد فرهنگی و هنری صدای هموطن در مسجد الزهرا(س) برگزار گردید.

در این مراسم برنامه های مختلف از قبیل مداحی، مولودی خوانی و سرود پیرامون میلاد باسعادت حضرت علی(ع) توسط گروه سرود صدای هموطن اجرا گردید.

شانگهای

به همت نمایندگی فرهنگی ایران مراسم جشنی به مناسبت خجسته میلاد مولی الموحدین، امیرالمومنین، شاه ولایت، کوکب رخشان هدایت و نور پرفروغ آسمان امامت، حضرت علی بن ابیطالب (ع)، روز پدر در محل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شانگهای برگزار شد

در این مراسم کارمندان ارگان‌های رسمی و غیر رسمی ایران و جمعی از ایرانیان مقیم و دانشجویان بهمراه خانواده خود حضور داشتند.

مهرداد رخشنده وابسته فرهنگی ایران ضمن خوشامدگویی و تبریک این ایام در خصوص مقام و منزلت آن حضرت گفت: حضرت علی (ع) در خانه کعبه زاده شد؛ فضیلتی که نه پیش و نه پس از او، کسی در آن شریک نبود. در دامن نبوت رشد کرد. نخستین مسلمان شد؛ اولین مردی که به رسالت ایمان آورد. در روزهای سخت و پرآشوب، یاور اسلام گشت. سایه‏ساری بود آرامش‏بخش، همراهی استوار و هم‏یاری فداکار، و پایان بخش سخنان ایشان، دو جمله از کلام حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در خصوص حضرت علی علیه السلام بود.

قرقیزستان

جشن میلاد امیر مومنان علی (ع) مولود کعبه و اسوه جوان مردان با حضور کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در بیشکک، شیعیان آذری قرقیزستان و ایرانیان مقیم و علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت در مسجد امام عیلی (ع) شهر بیشکک برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ایمانی امام جماعت مسجد امام علی(ع) ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت امیرا به امام زمان (عج) و شیعیان جهان با اشاره به آیات قرآنی گفت حداقل 300 آیه در ارتباط با حضرت امیر در قرآن وجود دارد.

وی افزود: اینکه عده ای اشکال می کنند که چرا اسم حضرت امیر در قرآن نیست گفت پاسخ آنها در آیه 55 سوره مائده است خداوند در این آیه ولی انسان را مشخص کرده است لذا فرموده ولی شما ،خدا، رسول خدا و کسانی است که ایمان آوردند،نماز می خوانند و در حالی که در رکوع هستند زکات می دهند لذا این آیه به صراحت مشخص می کند که مصداق خارجی آن تنها حضرت امیر است امام جماعت مسجد امام علی (ع) بیشکک در ادامه سخنان خود با قرائت اشعاری از شهریار شاعر شهیر ایرانی به ذکر مناقب و فضائل حضرت علی (ع) پرداخت .

ارمنستان

در شب ولادت امیرالمؤمنین علی(ع)، مراسم میلاد آن امام همام در مسجد کبود ایروان برگزار شد.

در این مراسم که به حضور گسترده ایرانیان مقیم و برخی از اتباع سایر کشورها از جمله تنی چند از شیعیان عراقی برگزار گردید، ابتدا امام جماعت مسجد کبود ایروان حضرت حجت الاسلام و المسلمین شجعان دقایقی را در فضائل و مناقب حضرت علی(ع) سخن گفت و پس از آن حسن ثابت جو کارشناس فرهنگی رایزنی به مدیحه سرایی امام اوّل شیعیان پرداخت. پس ازاین مراسم جوایز نفرات برگزیده مسابقه حفظ قرآن به آنان اهداء گردید.

پاکستان(کویته)

با حمایت نمایندگی فرهنگی ایران درکویته به مناسبت فرخنده ولادت با سعادت حضرت امام علی (ع) مراسم باشکوهی با حضوربیش از120نفرازمحبّین امام علی (ع)، بخصوص حجت الاسلام مبلغ امام جمعه منطقه بروری کویته، سیّد ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ ایران ، کریمی رئیس مجتمع مدارس ایرانی کویته، کلیه­ معلمین اعزامی، تعدادی از قاریان مدارس مختلف ، معلمین مدارس کویته، دانشجویان و اساتید برجسته قرآنی در محل مدرسه فاطمه الزهرا(س)که تحت نظارت مجتمع مدارس .ایران در منطقه بروری می باشد تحت عنوان خورشید کعبه انجام شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین مبلغ امام جمعه منطقه بروری­کویته، درخصوص آثار قرآن برجوامع و تقوای الهی مطالبی ارائه و اینکه خانه فرهنگ در بخش قرآنی فعالتر عمل می‌نماید تشکر واز مسئولین ایرانی خواست تا حمایتهای قرآنی خود را در این منطقه توسعه دهند.

پاکستان (پیشاور)

جشن میلاد با سعادت مولود کعبه حضرت علی (ع) در جامعته شهید عارف حسینی پیشاور با حضور شیعیان ومحبان اهل بیت برگزارشد.

در این مراسم علی یوسفی مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور در خصوص انسان کامل مصداق حضرت علی (ع)، گفت: امام علی (ع) شخصیت ممتازی است که نه در گذشته ونه در اینده نظیری ندارد زیراوی مظهرخدایی است که مثل ومانندی ندارد ونور ان حضرت درمقام صعود وعالم غیب با نور رسول الله متحد بود.

تایلند

به مناسبت سیزده رجب المرجب سالروز طلوع خورشید آسمان ولایت و امامت مولی الموحدین و امام العارفین حضرت علی (ع) و گرامیداشت روز پدر، مراسم جشن باشکوهی در محل حسینیه ولایت رایزنی فرهنگی کشورمان در بانکوک برگزار شد.

این مراسم با حضور سفیر، رایزن فرهنگی، نماینده المصطفی، مدیر و کادر آموزشی مدرسه جمهوری اسلامی ایران و اعضای سفارت کشورمان در بانکوک به همراه خانواده هایشان برگزار شد.

همچنین به مناسبت ایام فرخنده میلاد با سعادت و سراسر نور امام المتقین حضرت علی (ع)، شیعیان تایلندی در مساجد و حسینیه های شهر بانکوک و دیگر شهرهای این کشور به استقبال میلاد نور رفته و مراسم ویژه و جشن هایی را با شکوه هر چه تمامتر برگزار نمودند و در برخی از مساجد شیعیان نیز مراسم اعتکاف آغاز گردید.

روسیه

به مناسبت ولادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و بزرگداشت روز پدر ، تور تفریحی بر روی رودخانه مسکو باحضور جمعی از خانواده‌ها و دانشجویان ایرانی برگزار شد.

این مراسم که به همت رایزنی فرهنگی ایران درمسکو برگزار گردید مورد استقبال جمع کثیری از ایرانیان که به بیش از 400نفر بالغ می‌شد, واقع گردید.

انتهای پیام

کد N282198

وبگردی