آفتاب

بدترین فاجعه معدن 20 سال اخیر در ترکیه/ اردوغان سفر خارجی اش را لغو کرد

بدترین فاجعه معدن 20 سال اخیر در ترکیه/ اردوغان سفر خارجی اش را لغو کرد

وزیر انرژی ترکیه گفت در معدن زغال سنگ سوما در غرب این کشور که انفجار و آتش سوزی در آن تا کنون بیش از 200 کشته بر جا گذاشته، 787 معدنچی در حال فعالیت بوده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، انفجار و آتش سوزی در معدن زغال سنگ شهر سوما واقع در استان غربی مانیسا ترکیه رکورددار بدترین فاجعه دو دهه اخیر شد. خبرگزاری ریانوستی با اشاره به کشته شدن بیش از 200 نفر در این حادثه اعلام کرد: "تانر ییلدیز" وزیر انرژی ترکیه نخستین مقام دولت ترکیه بود که در این مورد اظهار نظر کرد. به گفته وی در زمان وقوع انفجار و آتش سوزی در معدن مذکور 787 نفر در آن فعالیت می کردند.

"اهو موسکوی" دیگر خبرگزاری روسیه شمار تلفات این فاجعه را 201 نفر دانست و اعلام کرد در حال حاضر صدها نفر از معدنچیان در زیر آوار معدن مانده و در انتظار کمک رسانی هستند. بر این اساس دهها نفر از مجروحان حادثه، نجات داده و به بیمارستان منتقل شده اند، در عین حال نیروهای امدادی در تلاش برای رساندن اکسیژن به معدنچیان در زیر زمین هستند.

این در حالی است که با ادامه عملیات نجات و امداد، احتمال می رود به شمار تلفات این فاجعه افزوده شود. در همین رابطه سایت خبری لنتا روسیه با اشاره به ابعاد این فاجعه انسانی، از لغو سفر خارجی "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه به خارج از کشور و حضور وی در محل فاجعه طی ساعات آینده خبر داد.

به نوشته روزنامه گازتا روسیه، انفجار و آتش سوزی در معدن سوما بدترین فاجعه 20 سال اخیر به شمار می رود. بر این اساس آمارهای اولیه از کشته شدن 201 نفر در این حادثه حکایت دارد، اما با توجه به عمق فاجعه انتظار می رود طی ساعات آینده بر شمار قربانیان آن، افزوده شود.

خبر دیگر این که اسپانیا به عنوان نخستین کشور اتحادیه اروپا این فاجعه را به دولت ترکیه تسلیت گفت. روزنامه ملیت نوشت وزارت خارجه اسپانیا با انتشار بیانیه ای به نام دولت و ملت این کشور فاجعه مذکور را به دولت و ملت ترکیه تسلیت گفته است. مادرید همچنین برای گروه های امداد و نجات جهت نجات افرادی که در زیر آوار مانده اند، آرزوی موفقیت کرد. 

گفتنی است در واپسین ساعات روز سه شنبه انفجار بزرگی در معادن زغال سنگ شهر سوما واقع در استان مانیستا ترکیه رخ داد که به آتش سوزی این معدن منجر شد. در پی این حادثه صدها نفر جان خود را از دست داده و یا مجروح شدند.

این حادثه که با انفجار در یکی از تونل های استخراج این معدن و متعاقب آن، ریزش و آتش سوزی گاز آزاد شده همراه بود، وضعیت این شهر را به حالت اضطراری در آورده است. این در حالی است که هنوز اطلاعی از سرنوشت چند صد نفر دیگر که در عمق هزار و 600 متری زیر زمین گیر افتاده اند، در دست نیست.

کد N281944

وبگردی