آفتاب

دولت آمریکا تجدیدنظر حکم انتشار جزئیات مربوط به مراکز بازجویی سازمان سیا را خواستار شد

دولت آمریکا تجدیدنظر حکم انتشار جزئیات مربوط به مراکز بازجویی سازمان سیا را خواستار شد

آمریکا تجدیدنظر در مورد دستور یک قاضی نظامی در زندان گوآنتانامو مبنی بر اینکه واشنگتن اطلاعات مربوط به مراکز مخفی بازجویی سازمان سیا را ارائه کند، شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در سندی 26 صفحه‌ای به تاریخ 23آوریل، مارک مارتینز، دادستان نظامی از این قاضی خواست تا دستور 14 آوریل خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

جمیز پوهل در تصمیم‌اش به دولت واشنگتن دستور داده بود تا اعلام کند عبدالرحیم الشیری عامل حمله به کشتی یواس‌اس کول آمریکا بین مقطع زمان دستگیری و انتقال به زندان گوانتانامو کجا بوده است. در این دستور از دولت آمریکا خواسته شد تا تمامی ضبط مکالمات، عکس‌ها، ویدئوها از حبس وی در زندان‌ها و زمان‌ انتقال وی منتشر شوند.

این متهم اهل عربستان که به دلیل ایفای نقش در انجام این حمله در سال 2002 تکنیک‌های بازجویی خشن بین سال‌های 2002 تا زمان انتقالش به گوآنتانامو در سپتامبر 2006 را تحمل کرد.

وکلای پنج مظنون عامل حمله 11 سپتامبر 2001 نیز در زندان گوآنتانامو نیز اعلام کردند که موکل‌های آن‌ها نیز با تکنیک‌های خشن بازجویی در مراکز سازمان سیا مواجه شده‌اند و درخواست حکم قاضی برای انتشار جزئیات مراحل بازجویی این مظنونان را مطرح کردند.

برای نمونه خالد شیخ محمد مغز متفکر حمله 11 سپتامبر 2001 پیش از آنکه به زندان گوآنتانامو منتقل شود، 183 بار تکنیک "غرق مصنوعی" بر روی وی اجرا شد.

وکلای مدافع این مظنونان اعلام کردند که آن‌ها تنها یک بخش کمی از اطلاعات در مورد قطع زمانی که موکلانشان در حبس سازمان سیا بودند در اختیار داشته‌اند.

انتهای پیام

کد N281566

وبگردی