آفتاب
یک سایت خبری ترکیه با اشاره به مذاکرات وین:

سردی 10 ساله ایران و غرب از بین می‌رود

سردی 10 ساله ایران و غرب از بین می‌رود

یک سایت خبری ترکیه با اشاره مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 نوشت: اگرچه باراک اوباما رییس‌جمهور ایالات متحده برای مذاکرات 50 درصد شانس موفقیت قائل است اما کاترین اشتون که ریاست طرف غربی را در مذاکرات هسته‌ای بر عهده دارد و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نسبت به مذاکرات خوش‌بین هستند و این مساله امیدها را درباره دستیابی به توافق افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سایت خبری ترکیش ان. وای، در تحلیلی با اشاره به دور چهارم مذاکرات ایران و 1+5 در وین برای دستیابی به توافق جامع که از امروز برگزار می‌شود، نوشت: دیپلمات‌های غربی و ایرانی تلاش‌های خود را برای نوشتن توافقی که بتواند تحریم‌های حوزه بانکی و نفتی را علیه ایران بر دارد، آغاز می‌کنند.

به نوشته این سایت خبری، دیپلمات‌ها اعلام کردند جمهوری اسلامی ایران با قبول محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای‌اش با رفع تحریم‌های حوزه بانک و نفت مواجه می‌شود. به نظر می‌رسد با این اتفاق جدید سردی روابطی که میان ایران و غرب در طول ده سال گذشته در مساله هسته ای وجود داشت برطرف می‌شود و تلاش‌ها برای توافق جامع آغاز می‌شود.

این سایت خبری در ادامه آورد: در این دور از مذاکرات به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین بده و بستان‌ها در طی مذاکرات انجام شود. در همین راستا فرانسا نیکولاد سفیر پیشین فرانسه در ایران گفت: این مذاکرات به هر شکل و نحوی محکوم به موفقیت است زیرا دیگر طرف غربی برنامه‌ جایگزین یا شماره «ب» ندارد.

این سایت خبری با اشاره به رفت و آمدهای مقامات اروپایی به ایران و گفت‌وگو با مقامات این کشور در طول چند ماه اخیر، نوشت: هفته گذشته در تهران کنفرانسی درباره حوزه انرژی برگزار شد که در آن نزدیک به 600 شرکت خارجی حضور یافتند. همچنین روسیه و ایران به دنبال امضای توافق تجارت انرژی و تکنولوژی هستند که دیدارها و مذاکرات در این باره ادامه دارد.

همچنین آرین طباطبایی استاد دانشگاه هاروارد درباره مذاکرات ایران و 1+5، گفت: هر یک از طرفین می‌دانند که هرگونه شکست در این مذاکرات می‌تواند عواقب سنگینی به همراه داشته باشد بر همین اساس هم دولت ایران و هم کاخ سفید خواهان دستیابی به توافق هستند.

انتهای پیام

کد N281410

وبگردی