آفتاب

ظرفیت تاریخی روستاهای قزوین شناسایی می‌شوند

ظرفیت تاریخی روستاهای قزوین شناسایی می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: به منظور شناسایی فضای با ارزش تاریخی در بافت روستاها برای حفظ و احیای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی آن، بافت تاریخی روستای نودوز از توابع شهرستان آبیک مورد پایش و بررسی قرار گرفت.

حمیدرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قزوین، با تاکید بر لزوم استفاده بهینه از ظرفیت‌های تاریخی روستاهای واجد شرایط گردشگری گفت: روستاها مناطقی سرشار از اعتقادات، فرهنگ و تاریخ نهفته ایرانی است که علاوه بر جذابیت‌های طبیعی، تاریخ چندین ساله و فرهنگ غنی این سرزمین را در خود جای داده‌اند که با بررسی و شناسایی آن موارد می‌توانیم برای معرفی و ارائه فضای گردشگری این مناطق برنامه‌ریزی مطلوب کرده و از پتانسیل‌های غنی آن بهره‌مند شویم.

وی افزود: با شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بافت‌های با ارزش تاریخی در روستاها ضمن فراهم آمدن زمینه مناسبی جهت انجام کاوش‌های باستان‌شناسی توسط محققان و دانشجویان، تاریخ کهن ایران به عنوان میراثی ارزشمند برای آیندگان باقی خواهد ماند.

وی در خصوص طرح شناسایی و بررسی بافت تاریخی روستای نودوز اظهار کرد: هسته اصلی و بافت اولیه این روستا توسط تیم کارشناسی این سازمان و با همیاری دهیار و شورای روستای نودوز بازدید و فضاهای تاریخی واجد شرایط موجود در بافت تاریخی آن شناسایی شد.

وی حفاظت و احیاء بافت و کالبد ارزشمند روستاها را از اهداف اولیه اجرای این طرح خواند و تصریح کرد: در میان واحدهای خشتی و نیمه تخریب شده این منطقه، خانه اربابی نیمه سالمی با شاخصه‌های معماری عصر قاجار و پهلوی مشاهده شده است که با توجه به مرکزیت این بنا در بافت تاریخی منطقه، با نظر تیم کارشناسی برنامه حفظ و احیاء آن در دستور کار قرار گرفت.

قاسمی اعلام کرد: با همکاری و همراهی دهیار و رئیس شورای این روستا مقرر شد کلیه واحدهای نیمه مخروبه بافت، تخریب و برچیده شده و هرگونه عملیات عمرانی اعم از خاکبرداری و تخریب با نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پایان ابراز امیدواری کرد؛ با انجام مطالعات اصولی و برنامه‌ریزی‌های دقیق فرهنگی، عمرانی در این زمینه بتوان بافت سنتی و طبیعی این روستاها را حفظ کرد.

انتهای پیام

کد N281373

وبگردی