آفتاب
با تولید کیت‌های تشخیص زودهنگام

امکان تشخیص سرطان قبل از بروز علائم بالینی در کشور فراهم شد

امکان تشخیص سرطان قبل از بروز علائم بالینی در کشور فراهم شد

محققان ژنتیک کشور موفق به تولید کیت‌های تشخیصی با قابلیت شناسایی زودهنگام سرطان براساس مولکول‌های منتقل کننده پیام‌های سلولی شدند.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، دکتر محمود تولایی، عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک ایران و از محققان این طرح با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: مهمترین رمز موفقیت در مواجهه با سرطان تشخیص زودهنگام بیماری است. متاسفانه در اغلب موارد سرطان هنگامی شناسایی می‌شود که بخشی از بدن آسیب دیده و علائم بالینی بیماری بروز کرده حال آن که فرایند ابتلا به سرطان معمولا سه، چهار سال قبل از آن شروع می شود که اگر در همان مراحل اولیه با روش های سلولی ملکولی از بروز سرطان مطلع شویم می توان به نحو موثری این بیماری را مهار کرد.

وی خاطرنشان کرد: محققان یک شرکت دانش بنیان که با هدف توسعه تحقیقات، بومی سازی فن آوری، کارآفرینی و نیز کاربردی سازی کلینیکی RNAهای غیر کد کننده (ncRNA) از جمله میکرو آر ان ای ها تاسیس شده در قالب طرحی مشترک با دانشگاه‌های علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، تربیت مدرس، علوم پزشکی شهید بهشتی و تعدادی مراکز دیگر در حال بررسی ملکول‌های میکرو آر ان ای هستند که با انتقال پیام یک فرآیند غلط در فرآیندهای سلولی در فرایند سرطان ایفای نقش می‌کنند؛ لذا اگر بتوان زود به وجود این ملکول‌ها که سه، چهار سال قبل از بروز علائم سرطان در جریان خون ظاهر می‌شوند، پی برد می توان از گسترش سرطان پیشگیری کرد.

تولایی تصریح کرد: حاصل تحقیقات ما به صورت دو کیت تشخیصی تجاری سازی شده که در غربالگری سرطان قابل استفاده است. در این مرحله در حال بررسی این مساله هستیم که در هر سرطان میزان چه مولکول‌هایی افزایش می یابد که به معنای نقش آنها در انتقال پیام‌های سلولی سرطان است.

وی خاطرنشان کرد: کیت های تشخیصی تولیدی که عمدتا استفاده تحقیقاتی دارند در دانشگاه‌های مختلف کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی تهران، یزد، گلستان و ... مورد استفاده قرار گرفته اند.

عضو هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی ایران تصریح کرد: زمینه تحقیقاتی RNAهای غیر کد کننده به ویژه microRNA در سطح جهانی رشد بالایی داشته و شرکت های تحقیقاتی، دارویی و درمانی بسیاری در این زمینه ورود کرده اند. نتایج اولیه کاربری این مولکول‌ها به عنوان بیومارکرهای تشخیصی و تارگت‌های درمانی کاملا امیدوار کننده بوده و بیانگر بازار گسترده این مولکول ها در حیطه سرطان، بیماریهای قلبی عروقی، چاقی، عفونی و غیره است.

عضو هیات علمی دانشگاه بقیه الله (عج) خاطرنشان کرد: در کشور ما نیروی انسانی مستعد و اساتید برجسته در تمام زمینه‌ها وجود دارد و کشور دارای ذخایر غنی ژنتیکی است که ضرورت دارد مدیران و سیاستگزاران با مدیریت هوشمندانه امکان استفاده زا این ظرفیت‌ها را فراهم کنند.

دکتر تولایی در پایان با اشاره به برگزاری سیزدهمین کنگره ملی و اولین کنگره بین‌المللی ژنتیک ایران در خرداد ماه، این کنگره را فرصتی مناسب برای هم اندیشی و هم افزایی علمی محققان داخلی و خارجی در راستای توسعه دانش ژنتیک و فناوری زیستی ارزیابی کرد.

اولین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران به همراه جشنواره فرهنگی هنری ژنتیک، سوم تا پنجم خرداد ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N281181

وبگردی