آفتاب

تولید فیلمی در مورد روند آغاز جاسوسی‌ها از میلیون‌ها شهروند آمریکایی

تولید فیلمی در مورد روند آغاز جاسوسی‌ها از میلیون‌ها شهروند آمریکایی

اخیرا در آمریکا فیلمی در شبکه پی بی اس به نمایش گذاشته شد که روند آغاز برنامه جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از میلیون‌ها شهروند این کشور تشریح شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش در این رابطه نوشت: زمانی که القاعده به مرکز تجارت جهانی در 11 سپتامبر 2001 حمله کرد، پرسنل پیچیده‌ترین آژانس اطلاعاتی جهان از لحاظ تکنولوژی از یک بخش خبری در جریان این موضوع قرار گرفت. اندکی پس از این حادثه روند تغییرات در سازمان امنیت ملی آمریکا آغاز شد که به طور جدایی‌ناپذیری دید دولت آمریکا نسبت به حریم خصوصی شهرونداش را تغییر داد. آمریکایی‌ها نیز با این گزینه روبرو شدند که برای جلوگیری از حملات دیگر به کشورشان چه آزادی‌های بنیادینی را باید قربانی کنند.

"مایکل کرک" تهیه‌کننده، کارگردان و نویسنده مستندی با عنوان "ایالات متحده اسرار" گفت: شما با آژانسی مواجه بوده‌اید که تشکیل شد تا مانع از رخ دادن دوباره حملاتی مانند حمله 11 سپتامبر 2001 شود. در این رابطه اعضای این آژانس مجاز نیستند که چشم و گوش خود را در برابر رویدادهایی که به آمریکا برمی گردد، ببندند. باید به این مسئله نیز اشاره کرد که حمله 11 سپتامبر توسط عواملی از القاعده رخ داد که در داخل آمریکا زندگی می‌کردند.

بخش اول این مستند دو ساعته آغاز برنامه‌ای در داخل دولت آمریکا را بررسی می‌کند که مربوط به جمع‌آوری حجم غیرمنتظره‌ای از اطلاعات از ایمیل‌ها، تماس‌های تلفن و دیگر مکالمات میلیون‌ها آمریکایی بود. جمع‌آوری اطلاعاتی که تا امروز نیز ادامه داشته است. مسئله جمع‌آوری این اطلاعات توسط ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا نیز افشا شد.

اگر چه این فیلم با اقدامات اسنودن برای جلب کردن توجه گلن گرین والد، روزنامه‌نگار روزنامه گاردین، لورا پویتراس تهیه‌کننده و بارتون گلمن در مورد آنچه وی کشف کرده آغاز می‌شود، بخش اول این فیلم زیاد در مورد اسنودن و اقداماتش نیست. در این فیلم نشان داده می شود که چگونه برنامه جمع‌آوری اطلاعات شهروندان آمریکایی در دفتر دیک چنی معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا کلید خورد و چگونه این طرح به صورت سندی در دفتر لیویه ادین گلتون، وکیل دیک چنی به صورت سندی امن نگاه داشته شد.

کرک خاطرنشان کرد: برای بیشتر کسانی که می‌دانند اوضاع در دولت آمریکا چگونه پیش می‌رود، اینکه وکیل معاون رئیس جمهور که اختیار قانونی ندارد، عمیق‌ترین و تاریک‌ترین راز دولت آمریکا را بنویسد نه تنها غیرعادی است بلکه از نظر آن‌ها در تاریخ امور اطلاعاتی آمریکا امری بی‌مانند است. میراث این رویداد بحث‌های جدی و شدید حقوی از ابتدا به همراه داشت.

آژانس امنیت ملی آمریکا هنوز نیز در مواجهه با این چالش خود را سازمانی شنوا و پذیرا در برابر بحث‌ها نشان می‌دهد.

در راستای اجرای برنامه جمع‌آوری اطلاعات در مقر "فورت مید" آژانس امنیت ملی آمریکا، تجهیزاتی مستقر شدند که تعجب اکثر آن‌هایی که در آنجا کار می‌کند را به دنبال داشت.

در این فیلم به مطالب عنوان شده توسط بیش از 60 مقام، خبرنگار و عوامل اطلاعاتی اشاره شده است. همچنین در این فیلم به نکته دیگری اشاره شده است؛ اینکه به رغم اعلام این موضوع در سال 2005 و 2006 در روزنامه‌های نیویورک تایمز و یو اس ای تودی مبنی بر اینکه این طرح ادامه نیافته، برنامه جمع‌آوری اطلاعات در سراسر جهان ادامه یافته و متوقف نشده بود.

انتهای پیام

کد N281049

وبگردی