آفتاب

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از حضور سربازان روس در مرز اوکراین

انتشار تصاویر ماهواره‌ای از حضور سربازان روس در مرز اوکراین

دولت آمریکا تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد در چند روز اخیر نیروهای روس هنوز در نزدیک مرز با اوکراین استقرار دارند که این با درخواست از مسکو برای عقب نشاندن نیروهایش مغایرت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چهارشنبه گذشته اعلام کرده بود که سربازان این کشور از مرز با اوکراین خارج شده‌اند اما ناتو و آمریکا هر دو می‌گویند هیچ نشانه‌ای مبنی بر عقب نشینی این سربازان دیده نشده است.

مقام‌های ناتو پیشتر تخمین زده بودند که روسیه حدود 40 هزار سرباز در نزدیک مرز اوکراین دارد که این روند از زمان جنگ سرد باعث بروز تقابل و کشمکش میان غرب و شرق شده است.

تصاویر ماهواره‌ای که توسط وزارت امور خارجه آمریکا و حساب کاربری هیات آمریکا در ناتو منتشر شده، نشان می‌دهد که حدود 20 هلی کوپتر روسی در "بلگورود"، نزدیک مرز اوکراین در نهم مه 2014 مستقر هستند.

دولت واشنگتن در کنار انتشار این تصاویر، تصویر دیگری را از منطقه ذکر شده در 26 مارس 2014 منتشر کرد که نشان دهنده استقرار هلیکوپترها در مرز با اوکراین است.

سرهنگ مارتین دونی، سخنگوی عملیات فرماندهی متحد ناتو گفت: اظهارنظرهای اخیر از جانب پوتین مبنی بر خروج سربازان روسیه از مرز با اوکراین حقیقی نیستند. واقعیت این است که 40 هزار سرباز روس همچنان در مرز اوکراین استقرار دارند و 25 هزار تن دیگر نیز در شبه جزیره کریمه مستقرند. جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای نیز نشانگر وجود چند یگان توپخانه‌ای،‌ خودروهای زرهی و هلیکوپترهای ضربتی است.

وی افزود: این یگان‌ها در صورت فرمان از جانب مسکو برای حمله علیه دولت اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند. ما همچنان بر اقدامات روسیه در مرز نظارت می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N280950

وبگردی