آفتاب

چورکین: انتخابات ریاست جمهوری سوریه مغایرتی با بیانیه ژنو ندارد

چورکین: انتخابات ریاست جمهوری سوریه مغایرتی با بیانیه ژنو ندارد

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: بیانیه ژنو برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را منع نکرده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: بیانیه ژنو برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را منع نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: در بیانیه ژنو درباره مساله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه پرسشی مطرح نشده و این بیانیه برگزاری چنین روندی را منع نکرده است. برخی افراد معتقدند که این چنین انتخاباتی با ماهیت این بیانیه مغایرت دارد.

چورکین پس از نشستی در شورای امنیت سازمن ملل به خبرنگاران گفت: بیانیه ژنو می‌تواند به صورت‌های مختلفی تعبیر و تفسیر شود اما کاملا مشخص است که در این بیانیه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه منع نشده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل پیشتر به مساله برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه در سوم ژوئن 2014 اشاره کرده و گفته بود که این مساله با مفاهیم و ماهیت بیانیه و اسناد ژنو که شامل اصول اولیه برای سازش و کاهش درگیری‌ها در سوریه است، مغایرت دارد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل افزود: مسکو پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را در حمایت از آتش بس محلی و سازش سیاسی در سوریه تغییر داده است. متن این پیش نویس بر جنبه‌های انسانی در سوریه متمرکز است و هدف آن مذاکره میان طرف‌های درگیر است. این متن براساس تجربیات مثبت به دست آمده و برای آتش بس میان دولت دمشق و شبه نظامیان در حمص تدوین شده است. آتش بس در دوم مه سال جاری میلادی اجرایی شده است.

چورکین ادامه داد: اسناد ژنو ضرورت پیشبرد روند سیاسی را در سوریه به ما گوشزد می‌کند. البته مساله اصلی در آغاز روند سیاسی در سوریه همان آتش بسی است که در حمص به دست آمده است.

وی به این مساله اشاره کرد که ابتکار عمل مسکو یک اقدام مقابله‌ای در واکنش به پیش نویس قطعنامه که هفته گذشته فرانسه پیشنهاد کرد، نیست. فرانسه اعلام کرده که اوضاع سوریه باید برای بررسی به دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه ارجاع شود.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: ضرورت دارد که ما به سمت جلو حرکت کنیم. این ایده ما برای برداشتن گامی رو به جلو برای ایجاد فضای بهتر به منظور دستیابی به سازش سیاسی و در نهایت تقویت امور سوریه است.

انتهای پیام

کد N280918

وبگردی