آفتاب

اعلام آمادگی دولت نیجریه برای گفت‌وگو با شبه‌نظامیان بوكوحرام

اعلام آمادگی دولت نیجریه برای گفت‌وگو با شبه‌نظامیان بوكوحرام

وزیر امور ویژه و رئیس کمیته تعیین شده توسط رئیس‌جمهوری نیجریه گفت که «گفت‌وگو یکی از گزینه‌های مهم» در پایان دادن به این بحران است و «مساله‌ای از این نوع را می‌توان بدون خشونت حل کرد.»

«تانیمو توراکی» وزیر کابینه نیجریه اعلام کرد که دولت آماده است با شبه‌نظامیان بوکوحرام برای آزادی بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز دختر ربوده شده وارد مذاکره شود.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «ابوبکر شیکاو» رهبر بوکو حرام گفته است که می‌توان این دختران را با شبه‌نظامیان زندانی این گروه مبادله کرد.

این دختر‌ان دانش‌آموز ماه گذشته میلادی از یک مدرسه شبانه‌روزی در ایالت بورنو در شمال شرقی نیجریه ربوده شدند.

روز دوشنبه ویدئویی از حدود ۱۳۰ دختر دانش‌آموز منتشر شد و به دنبال آن «کاشیما شتیما» فرماندار ایالت بورنو گفت که هویت همه کسانی که در این ویدئوی ۲۷ دقیقه‌ای دیده می‌شوند، تایید شده و این‌ها‌‌‌ همان دختران ربوده شده مدرسه راهنمایی در «چیبوک» هستند.

توراکی وزیر امور ویژه و رئیس کمیته تعیین شده توسط «گودلاک جاناتان» رئیس‌جمهوری نیجریه برای رسیدن توافق با بوکو حرام گفت که شیکاو باید معتمدانش را برای ملاقات با هیات آشتی بفرستد.

وی گفت که «گفت‌وگو یکی از گزینه‌های مهم» در پایان دادن به این بحران است و «مساله‌ای از این نوع را می‌توان بدون خشونت حل کرد.»

خبرنگاران می‌گویند که به نظر می‌رسد دولت موضع خود را در مورد گفت‌وگو تغییر داده باشد، چون ابتدا می‌گفت با بوکو حرام مذاکره نمی‌کند.

«مایک اومری» مدیر سازمان اطلاعات نیجریه دوشنبه شب گفت که مقام‌ها «از هر اقدامی که لازم باشد» برای آزادی دختران استفاده می‌کنند و عملیات نظامی – با کمک خارجی – هم ممکن است.

رهبر بوکو حرام هنوز واکنشی به پیشنهاد دولت نشان نداده است.

کد N280895

وبگردی