آفتاب

معترضان ویتنامی چند کارخانه چینی ها را به آتش کشیدند

معترضان ویتنامی چند کارخانه چینی ها را به آتش کشیدند

کوالالامپور – ایرنا – معترضان ویتنامی با حمله به چندین دفتر و کارخانه چینی ها در جنوب این کشور آن ها را در اعتراض به فعالیت یک سکوی نفتی پکن در مناطق مورد اختلاف دو کشور به آتش کشیدند.

به گزارش ایرنا، ناآرامی در ویتنام به دلیل شرایط حاکم بر این کشور کمتر صورت می گیرد اما خبرهای رسانه های ویتنام حاکی است هزاران نفر از کارگران این کشور با انجام راهپیمایی در اعتراض به استقرار یک سکوی حفاری نفتی در آب های مورد اختلاف با چین به این کارخانه ها حمله کردند.

گزارش های رسمی حکایت از آن دارد معترضان شرکت های تولیدی را که تحت مالکیت یا مدیریت چینی ها بودند مورد حمله قرار دادند و سه کارخانه را به آتش کشیدند.

شبکه خبر آسیا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد این آتش سوزی ها تلفاتی به همراه نداشته است.

گزارش شبکه های اجتماعی و وبلاگ ویتنامی ها نشان می دهد در این خشونت های گسترده ˈده ها کارخانهˈ به آتش کشیده شده است.

شهرهای هانوی و هوشی مینه ویتنام نیز از روز یکشنبه شاهد تجمع هزاران نفر در اعتراض به فعالیت این سکوی حفاری چین بوده است. برخی کارشناسان معتقدند این اعتراضات با هماهنگی دولت ویتنام برای فشار بر چین برگزار شده است.

روزنامه ویتنام پلاس نیز روز چهارشنبه از اعتراض گسترده ویتنامی ها در جهان به فعالیت چین در آب های مورد اختلاف دو کشور خبر داد.

بنابراین گزارش بیش از دو هزار ویتنامی با تجمع مقابل سفارت چین در پراگ پایتخت جمهوری چک نسبت به عملیات پکن اعتراض کردند.

طی دو هفته گذشته درگیری هایی بین کشتی های چینی و ویتنامی برسراقدام پکن برای فعالیت دکل حفاری این کشور در دریای چین جنوبی و اراضی مورد اختلاف با هانوی روی داد که به جراحت حدود 10 ویتنامی انجامید.

ویتنام مدعی است چین چند هواپیما و 80 فروند کشتی از جمله هفت کشتی جنگی درحوالی این دکل حفاری دردریای چین جنوبی مستقر کرده است.

ویتنام نیز 29 فروند کشتی از جمله کشتی های گارد ساحلی را به این منطقه اعزام کرده است.

عملیات دکل حفاری چین در آب های عمیق مورد مناقشه میان پکن و هانوی در دریای چین جنوبی تنش بین دو کشور را تشدید کرده است و مقام های چین بارها به ویتنام هشدار دادند در کار این حفاری در سرزمین های متعلق به پکن اختلال ایجاد نکند.

ویتنامی های ایتالیا، فرانسه، استرالیا و چند کشور دیگر نیز با انتشار بیانیه به این فعالیت چین اعتراض کرده اند و قرار است روز شنبه آینده نیز گروهی مقابل سفارت چین در رم پایتخت ایتالیا تجمع کنند.

تشدید اختلافات چین و ویتنام و مواضع کشورهای مختلف در رسانه های ویتنام به ویژه روزنامه های ویتنام پلاس، بائو آنه ویتنام، شبکه خبری ویتنام و ویتنام نت بازتاب زیادی داشت.

چین و ویتنام بر سر مالکیت جزایر پارسل یا شیشا همواره اختلاف داشته اند. این جزایر تحت کنترل چین قرار دارد، اما ویتنام نیز ادعای مالکیت بر آن را مطرح می کند.

چین از سال 1974 میلادی و بدنبال نبرد با ویتنام جنوبی که تحت حمایت آمریکا بود، کنترل این جزایر را که گفته می شود از منابع غنی انرژی بهره می برد در اختیار گرفت.

آساق**1611
کد N280780

وبگردی