آفتاب

تشخیص پارکینسون از طریق علائم بالینی امکان پذیر است

تشخیص پارکینسون از طریق علائم بالینی امکان پذیر است

تهران-ایرنا-عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه روش آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری پارکینسون وجود ندارد،گفت:تشخیص این بیماری فقط بر اساس علائم بالینی امکان پذیر است.

پارکینسون بیماری دستگاه عصبی مرکزی است که مشخصه آن سفتی عضلانی پیشرونده تدریجی ، لرزش و از دست رفتن مهارت های حرکتی است .

این اختلال هنگام رخ می دهد که نواحی خاصی از مغز توانایی خود در تولید دوپامین (یکی از ناقلین عصبی در مغز) را از دست می دهند.

دکتر فرزاد فاتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت:این بیماری در دهه 50 عمر در میان بزرگسالان بروز می کند و پارکینسون بین زنان و مردان به طور یکسان مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه بیماری پارکینسون ارثی نیست گفت:تشخیص این بیماری به صورت بالینی و معاینه بیمار است و شایع ترین علایم آن لرزش دست و کندی حرکات در کل بدن است.

فاتحی ادامه داد: آمارهای نشان می دهد که در جهان این بیماری یک در هزار نفر را مبتلا می سازد.

متخصص بیماری مغز و اعصاب اضافه کرد :راه رفتن نامتناسب ، قامت خمیده به جلو ، تغییرات صدا و چهره ، کشیدن پاها بر روی زمین اختلال بلع ، آبریزش دهان، افسردگی، عصبی در مراحل پیشرفته بیماری از علایم بیماری پارکینسون است.

وی با بیان اینکه علت این اختلال در اغلب موارد ناشناخته است اظها رداشت:استفاده از برخی از داروها یا ابتلا به برخی از بیماری چون عفونت های ویروسی، دیابت و فشار خون که به مغز آسیب می رساند می تواند در بروز بیماری پارکینسون نقش داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این بیماری در حال حاضر درمان قطعی ندارد گفت:برخی از داروهایی که به بیماران تجویز می شود روند بیماری را کند و تا حدودی از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند.

به گفته وی این بیماری طول عمر را کاهش نمی دهد.

وی توصیه کرد:اصول کلی مراقبت از این بیماران که می تواند به صورت درمان فیزیکی ، روان درمانی یا مشاوره جهت کمک به کاهش افسردگی ،کار درمانی و گفتار درمانی ، استفاده مکرر از حمام گرم و ماساژ دادن جهت پیشگیری از ایجاد سفتی عضلانی است که خانواده ها در مواجه با بیماران باید مراعات کنند.

فاتحی به رژیم غذایی در این بیماران اشاره کرد و گفت:بهتر است این بیماران از غذاهای نرم و خوب پخته شده استفاده کنند و برای پیشگیری از یبوست ،رژیم غذایی حاوی فیبر فراوان استفاده کنند.

روز 23 اردیبهشت روز جهانی بیماری پارکینسون نامگذاری شده است.

در روز یازدهم آوریل سال 2005 طی اجلاسی به مناسبت روز جهانی پارکینسون در لوکزامبورگ، «لاله قرمز» به عنوان نماد جهانی بیماری پارکینسون انتخاب شد.

علمی (4)**1354**1440
کد N280728

وبگردی