آفتاب

برگزاری گرانترین انتخابات تاریخ هند - دولت 570 میلیون دلار هزینه کرد

برگزاری گرانترین انتخابات تاریخ هند - دولت 570 میلیون دلار هزینه کرد

دهلی نو - ایرنا - هزینه دولت هند برای برگزاری انتخابات شانزدهمین دوره مجلس نمایندگان این کشور (لوک سابا) به 34میلیارد و 26میلیون روپیه (حدود 570 میلیون دلار) بالغ شده است.

به گزارش ایرنا، منابع هندی روز چهارشنبه و دو روز پس از پایان انتخابات اعلام کردند این پرهزینه ترین انتخابات مجلس عوام (لوک سابا) در هند تاکنون بوده است.

آمار نشان می دهد که هزینه انتخابات شانزدهمین دوره مجلس هند که بیش از شش هفته طول کشید 131درصد بیشتر از مبلغی است که دولت برای برگزاری انتخابات پانزدهم لوک سابا در سال 2009 هزینه کرد.

انتخابات پانزدهمین دوره مجلس هند در 5 مرحله برگزار شد و دولت در مجموع 14میلیارد و 83 میلیون روپیه (حدود 250 میلیون دلار) را برای برگزاری آن هزینه کرد.

هزینه های اخیر دولت هند بخشی از 300 میلیارد روپیه (حدود 5 میلیارد دلاری) است که قرار بود توسط احزاب سیاسی و نامزدها در طول شانزدهمین انتخابات لوک سابا هزینه شود.

کمیسیون انتخابات هند این افزایش شدید در هزینه های دولتی برای برگزاری انتخابات اخیر را به نرخ تورم و انجام اقداماتی در جهت افزایش تعداد شرکت کنندگان در این رویداد مهم و سرنوشت ساز نسبت داده است.

ده ها حزب سیاسی از جمله یک حزب پرقدرت جدید در این انتخابات شرکت کردند و حتی تعداد نامزدهای مستقل در مقایسه با گذشته افزایش یافته و این به معنای رشد هزینه ها در برگزاری انتخابات می باشد.

انتشار آگهی در رسانه ها برای افزایش آگاهی رای دهندگان و دیگر اقدامات کمیسیون انتخابات برای تهیه مقدمات شانزدهمین انتخابات لوک سابا هزینه برگزاری انتخابات اخیر را بالا برده است.

به گفته کمیسیون انتخابات هند، هزینه برگزاری انتخابات پانزدهمین دوره لوک سابا در سال 2009 به میزان 20 برابر در مقایسه با هزینه آن برای برگزاری انتخابات همین مجلس در سال 1952 افزایش یافت.

هزینه برگزاری انتخابات لوک سابا در سال 1952 تنها 60 پیسا برای هر یک رای دهنده بود حال آنکه این رقم در سال 2009 به 12 روپیه افزایش یافت.

دولت هند در مجموع 104میلیون و 500 هزار روپیه ( یک میلیون و 700 هزار دلار) را در برگزاری انتخابات مجلس در سال 1952 هزینه کرد ولی این رقم در سال 2009 به 14 میلیارد و 830 میلیون روپیه (حدود 250 میلیون لار) افزایش یافت.

به هرحال انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام هند که از 18 فروردین امسال آغاز شده بود با طی 9 مرحله عصر روز دوشنبه 22 اردیبهشت به پایان رسید و اکنون مردم این کشور منتظر اعلام نتیجه آن در روز جمعه این هفته هستند.

یکی از ویژگی های انتخابات اخیر بهره گیری دولت هند از فناوری و استفاده گسترده از دستگاه های الکترونیکی رای گیری بود. انتخابات اخیر در هند که بزرگترین و طولانی ترین انتخابات جهان نام گرفت بیش از 80 میلیون نفر رای اولی داشت.

آساق ** 2164 ** 275 **
کد N280632

وبگردی