آفتاب
یوسفی‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا:

فلسفه اعتکاف رسیدن به تقوای الهی است

فلسفه اعتکاف رسیدن به تقوای الهی است

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اعتکاف آثار زیادی دارد و باید درصدد آن باشیم که آثار معنوی اعتکاف در جامعه پیاده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «اعتکاف در لغت به معنای ملازمت بر یک چیز و بزرگداشت آن است» اظهار کرد: اعتکاف در اصطلاح معانی زیادی دارد که یکی از آنها حبس کردن نفس در مسجد برای عبادت خداست. یعنی انسان خود را ملزم بداند که در یک ایام خاص و به دور از هرگونه هیاهوی زندگی به عبادت خدا بپردازد.

وی افزود: اعتکاف آثار و فواید زیادی را برای فرد معتکف به همراه می‌آورد. خداوند در آیه 187 سوره بقره به این امر اشاره دارد که فلسفه اعتکاف رسیدن به تقوای الهی است و باید با اعتکاف روحیه تقوا در جامعه احیا شود.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم یادآور شد: اعتکاف برای انسان علاوه بر تقویت ارتباط معنوی باعث آرامش نیز می‌شود. وقتی انسان به این نقطه می‌رسد که در این دنیا همه چیز فانی است، ولی با رفتن به اعتکاف می‌بیند که خدایی در این عالم است که با تکیه بر آن می‌توانیم به آرامش روح و روان برسیم و این بالاترین آرامش زندگی است.

یوسفی‌مقدم تصریح کرد: نکته بعدی که در اعتکاف باید به آن توجه داشته باشیم اخلاص است. انسان در اعتکاف از هر چیزی بریده می‌شود و به سمت خداوند می‌رود. این اخلاص برای انسان یک جایگاه رفیعی را به وجود می‌آورد که در دنیا و آخرت می‌تواند برایش راهگشا باشد.

وی در ادامه افزود: اعتکاف باعث می‌شود که انسان به اعمال خود رسیدگی کند و از گذشته تا به حالش را مورد بررسی قرار دهد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به این‌که «اعتکاف آثار زیادی در سطح جامعه دارد» گفت:‌ از جمله آثار اعتکاف این است که فرد معتکف ثواب بسیار زیادی برایش نوشته می‌شود که از جمله آن ثواب‌ها دو حج و دو عمره است و در روایات داریم که اگر کسی اعتکاف کند و آن عمل را باور داشته باشد تمام گناهانش بخشیده می‌شود پس اعتکاف جایگاه ارزشمندی در دین ما دارد.

یوسفی‌مقدم همچنین افزود: انسان به دلیل اینکه در یک زمان چند عبادت را با هم انجام می‌دهد، تاثیر زیادی بر نفسش می‌گذارد و انسان را به جایی می‌رساند که حتی مقامش از فرشتگان هم بالاتر می‌رود و یک انسان والا مقام می‌شود.

وی اظهار کرد: نکته مهمی که در اعتکاف باید به آن توجه داشته باشیم این است که بدانیم اعتکاف باید یک تحول درونی در انسان به وجود بیاورد و انسان را از نظر توجه به همنوع بالا ببرد. تا به حال گفتیم اعتکاف یک امر بسیار ارزشمند است ولی بالاتر از آن رسیدگی به امور نیازمندان است. اگر افراد جامعه در اعتکاف شرکت می‌کنند نباید فراموش کنند که بعد از پایان اعتکاف تاثیری که بر روی آنها می‌گذارد باید این نکته باشد که به هم‌نوع خود رسیدگی کنند و نیاز او را برطرف کنند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم در پایان گفت: اعتکاف باید برای انسان یک روحیه بانشاط و با قوت به همراه داشته باشد تا بتواند با اخلاص و تقوای هرچه تمام‌تر در خدمت‌رسانی به افراد جامعه فعالیت کنند و فراموش نکنیم که اعتکاف برای رسیدن به آرامش و تقوای الهی است.

انتهای پیام

کد N280495

وبگردی