آفتاب

دادگاه بین المللی درباره جنایات نظامیان انگلیسی در عراق تحقیق می کند

دادگاه بین المللی درباره جنایات نظامیان انگلیسی در عراق تحقیق می کند

لندن – ایرنا- دادگاه جنایی بین المللی (آی سی سی) درباره جنایات جنگی نظامیان انگلیسی در عراق طی سال های 2003 تا 2008 میلادی تحقیق می کند.

به گزارش ایرنا، ˈفاتو بنسوداˈ دادستان دادگاه جنایی بین المللی مستقر در لاهه هلند پس از دریافت یک پرونده 250 صفحه ای درباره جنایات ارتش انگلیس در عراق، برای بازگشایی تحقیقات مقدماتی در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

شبکه خبری ˈبی بی سیˈ سه شنبه شب گزارش داد: این پرونده که حاوی اطلاعات جدیدی درباره عملکرد ارتش انگلیس در عراق است، توسط دو سازمان حقوقی مستقر در انگلیس و آلمان در ماه ژنوایه سال 2014 (دی – بهمن 1392) تسلیم دادستان دادگاه جنایی بین المللی شده است.

سازمان حقوقی ˈوکلای مدافع منافع عمومیˈ مستقر در انگلیس و سازمان موسوم به ˈمرکز اروپایی حقوق بشر و حقوق اساسیˈ که وکالت تعداد زیادی از خانواده های قربانیان جنگ عراق را برعهده دارند، این پرونده را تهیه کرده اند.

بر اساس محتویات این پرونده، نظامیان انگلیسی به نقض سیستماتیک حقوق بشر از جمله قتل بیش از 60 نفر و بدرفتاری با صدها نفر دیگر در عراق متهم شده اند.

در این پرونده همچنین به نام ˈجف هونˈ وزیر دفاع اسبق و ˈآدام اینگرامˈ معاون اسبق وزارت دفاع انگلیس نیز اشاره شده است.

دادستان دادگاه جنایی بین المللی در تحقیق مقدماتی خود موضوعاتی نظیر صلاحیت و منافع قضایی را در این پرونده مورد بررسی قرار خواهد داد تا پس از آن درباره رسیدگی به آن تصمیم گیری کند.

ˈدومینیک گریوˈ دادستان عمومی انگلیس در واکنش به این خبر گفت: ما بطور کامل با دادگاه بین المللی همکاری خواهیم کرد تا نشان دهیم که نظام قضایی انگلیس بطور مناسب این موضوعات را پیگیری می کند.

وی افزود: دولت انگلیس همچنین بطور کامل اتهام بدرفتاری سیستماتیک توسط نیروهای نظامی این کشور در عراق را رد می کند.

طی سال های اخیر صدها شکایت توسط شهروندان عراقی علیه جنایات و بدرفتاری های ارتش انگلیس در آن کشور مطرح شده و وزارت دفاع انگلیس نیز تاکنون میلیون ها پوند غرامت به خانواده های قربانیان پرداخت کرده است.

روزنامه گاردین لندن نیز در گزارشی درباره موضوع کشیده شدن پرونده مقامات و نظامیان انگلیسی به دادگاه لاهه نوشت: مقامات وزارت دفاع انگلیس اطمینان دارند که دادگاه جنایی بین المللی از مرحله مقدماتی فراتر نمی رود و تحقیقات قضایی رسمی را علیه این کشور آغاز نخواهد کرد، چرا که خود انگلیس قابلیت و ظرفیت انجام تحقیقات مناسب در این زمینه را دارد.

این روزنامه افزود: در عین حال اعلام تحقیقات مقدماتی در این باره ضربه ای به وجهه نیروهای نظامی انگلیس به شمار می رود. انگلیس تنها کشور غربی است که با چنین تحقیقاتی مواجه شده است.

ˈتصمیم دادگاه جنایی بین المللی برای تحقیق درباره اتهامات مربوط به کشتار غیرقانونی و بدرفتاری با شهروندان عراقی، انگلیس را در کنار کشورهایی نظیر جمهوری آفریقای مرکزی، کلمبیا و افغانستان قرار می دهد.ˈ

اروپام**345
کد N280449

وبگردی