آفتاب
پس از دیدار با کاترین اشتون

ظریف: بحث خوب و مفصلی به نسبت جلسات قبل داشتیم/ هیچ چیز جز حقوق‌مان نمی‌خواهیم

ظریف: بحث خوب و مفصلی به نسبت جلسات قبل داشتیم/ هیچ چیز جز حقوق‌مان نمی‌خواهیم

وزیر خارجه ایران گفت‌وگوهایش با کاترین اشتون را خوب و مفصل خواند.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به وین، محمدجواد ظریف پس از دیدار دو جانبه‌اش با کاترین اشتون در شامکاه سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که بحث خوبی درباره نحوه و چارچوب کار داشتیم گفت: بار دیگر تاکید کردیم که دو طرف باید به طور مشترک کار را پیش ببرند.

او ادامه داد: ما دیدگاه‌های کلی‌مان را در جلسه صبح چهارشنبه مطرح می‌کنیم و بعد طرف 1+5 با یکدیگر مذاکره می‌کنند و سپس مذاکره را ادامه می‌دهیم.

ظریف گفت: بحث خوب و مفصلی به نسبت جلسات قبل داشتیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حساسیت این دور از مذاکرات که دو طرف وارد مرحله نگارش می‌شوند اظهار کرد که ضروری است دو طرف با اطمینان از روش برخورد طرف مقابل و اعتماد به نفس وارد مذاکره شوند و فکر می‌کنم جلسه امشب چارچوب مناسبی را برای پیش بردن کار فراهم کرد.

رییس هیات مذاکره‌کننده کشورمان با تاکید بر این که ما هیچ چیز جز حقوق‌مان نمی‌خواهیم و از آن کوتاه نمی‌آییم افزود: ما دنبال سلاح اتمی نبوده و نیستیم و آن را برای امنیت‌مان مفید نمی‌دانیم و مشکلی نداریم که برای دنیا مشخص شود که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

او در پاسخ به این‌که چه موانعی بر سر کار است؟ اظهار کرد: وفتی وارد نگارش متن می‌شویم ممکن است یک نقطه و ویرگول هم محل اختلاف باشد و قابل پیش‌بینی نیست و به همین دلیل به جز نشست اردیبهشت سه نشست دیگر در سطح سیاسی خواهیم داشت و دو طرف تصمیم گرفته‌اند تقریبا نیمه دوم تیرماه را در برنامه‌شان خالی بگذارند تا تمام وقت مذاکره کنیم؛ البته اگر نیاز باشد. در عین حال امکان مذاکرات کارشناسی نیز وجود دارد.

ظریف اظهار کرد: امکان دارد در یک مقطعی اواخر خرداد و اوایل تیر به نشست وزیران خارجه نیاز باشد و همه این‌ها احتمال دارد اما تا وقتی مذاکرات وارد نگارش متن نشود اینها روشن نمی‌شود.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: با حوصله و متانت و بدون وقت‌کشی امیدواریم کار پیش رود و این سیاست تیم هسته‌ای کشورمان است.

وی درباره مساله موشکی ایران و طرح آن در مذاکرات هسته‌ای با بیان این‌که در دیدار دو جانبه با خانم اشتون این مساله مطرح نشد تاکید کرد: بحث دفاع ایران و امکانات دفاعی ما موضوع مذاکره‌ نخواهد بود.

ظریف با اشاره به برنامه اقدام مشترک و زمان مذاکرات توافق نهایی و زمان اجرای آن اظهار کرد: ما از ابتدا تلاش داشتیم که با رسیدن به اولین تاریخ، کار توافق جامع را هم پایان دهیم البته به معنای این نیست که ما مجبور به این کار باشیم اما تلاش داشته و داریم که تا پایان تیرماه که اولین تاریخ است کار را به سرانجام برسانیم تا نیاز نباشد درباره تمدید مذاکرات،‌ مذاکره کنیم. اما اگر به آن‌جا برسد که نیاز به تمدید باشد،‌نیاز به مذاکره داریم.

او هم‌چنین گفت که مذاکرات در وین ادامه پیدا می‌کند.

ظریف هم‌چنین تایید کرد که مذاکرات تا پایان تیرماه پس از مذاکرات اردیبهشت برای سه دور دیگر نیز انجام می‌شود.

انتهای پیام

کد N280438

وبگردی