آفتاب

جاسوسی آمریکا از اعضای شورای امنیت برای تحریم ایران

جاسوسی آمریکا از اعضای شورای امنیت برای تحریم ایران

فارس نوشت:

نیویورک تایمز در گزارشی از انتشار یک کتاب، به اسنادی اشاره کرده که نشان می‌دهند آژانس امنیت ملی آمریکا برای تحریم ایران در شورای امنیت، از اعضای این شورا جاسوسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: در ماه مه سال 2010 و در شرایطی که شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌خاطر برنامه هسته‌ای، قصد تصویب تحریم علیه ایران را داشت؛ بسیاری از اعضای شورای امنیت درباره رایی که می‌خواستند بدهند تردید داشتند.

بنابر یک سند فاش شده از آژانس امنیت ملی آمریکا، در این برهه از زمان، سوزان رایس، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل از آژانس مزبور تقاضای کمک کرده بود.

به این ترتیب آژانس امنیت ملی آمریکا فورا وارد عملیات جاسوسی شد و از نمایندگی‌های 4 عضو غیر دائم شورای امنیت به‌نام‌های بوسنی، گابن، نیجریه و اوگاندا که قبلا هدف عملیات جاسوسی نبودند، جاسوسی کرد. در ماه بعد، 12 عضو از شورای امنیت سازمان ملل به تحریم‌های ضدایرانی رای مثبت دادند؛ لبنان رای ممتنع داد و برزیل و ترکیه با آن مخالفت کردند.

در تابستان همان سال، خانم رایس به‌خاطر این همکاری از آژانس امنیت ملی آمریکا تشکر کرد و ابراز داشت که اطلاعاتی که این آژانس در اختیارش گذاشته، به او کمک کرده تا بفهمد که نمایندگان اعضای دائم شورای امنیت چه زمانی راست می‌گویند و چه زمانی دروغ‌گویی می‌کنند؟ وی همچنین مدعی شده است که اطلاعات خوبی از خطط قرمز سایر کشورها به‌دست آورده است.

مستندات فاش کننده جاسوسی آمریکا از اعضای شورای امنیت که توسط ادوارد اسنودن افشا گردیده‌اند، در کتاب جدید «گلن گرین‌والد»، با نام «جایی برای مخفی شدن نیست» به چاپ رسیده‌اند.

4949

کد N280267

وبگردی