آفتاب

اردوغان به گزارش شمار خبرنگاران زندانی در ترکیه واکنش نشان داد

اردوغان به گزارش شمار خبرنگاران زندانی در ترکیه واکنش نشان داد

آنکارا - ایرنا - ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه نسبت به گزارش موسسه ˈ فریدام هاوس ˈ ( خانه آزادی ) در باره شمار خبرنگاران زندانی در ترکیه واکنش نشان داد.

به گزارش ایرنا ، اردوغان در سخنانی در نشست نمایندگان حزب حاکم ˈ عدالت و توسعه ˈ در مجلس ملی ترکیه گفت : ارقام ارائه شده در این گزارش درست نیست و تنها 18 خبرنگار در ترکیه در زندان بسر می برند.

وی گفت : این گزارش جز کمدی چیز دیگری نیست ، ضمن آنکه روزنامه نگارانی که در ترکیه در زندان بسر می برند به جرم های مختلف جنایی به حبس محکوم شده اند.

موسسه فریدام هاوس (خانه آزادی) به تازگی در گزارش سال 2014 میلادی خود از وضعیت آزادی مطبوعات در جهان ، ترکیه را بعد از 15 سال در ردیف کشورهای ˈفاقد آزادی مطبوعات ˈ قرار داد و شمار خبرنگاران زندانی در این کشور را 43 نفر اعلام کرد.

این موسسه اخراج گسترده اصحاب رسانه از موسسات خبری ترکیه بعد از رویدادهای پارک ˈگزیˈ در سال گذشته، اعمال سانسور و خودسانسوری در رسانه ها و عدم شفافیت مالکیت در موسسات رسانه ای را از مهم ترین معیارهای کاهش جایگاه ترکیه از رده کشورهای دارای آزادی رسانه ای محدود، به رده کشورهای فاقد آزادی رسانه ای ، قرار داده است.

بر اساس این گزارش، ترکیه با 14 رتبه نزول، در ردیف یکصد و سی و چهارمین کشور جهان قرار گرفت.

کمیته حمایت از خبرنگاران نیز پیش از این ترکیه را بزرگترین زندان خبرنگاران جهان اعلام کرده بود.

خاورم ** 230 ** 1552
کد N280260

وبگردی