آفتاب

تلاش پاریس برای ارسال پرونده سوریه به دادگاه بین المللی جنایی

تلاش پاریس برای ارسال پرونده سوریه به دادگاه بین المللی جنایی

تهران - ایرنا - دولت فرانسه از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست پرونده جنگ در سوریه را برای بررسی جنایت های جنگی و جنایت علیه بشریت به دادگاه جنایی بین المللی بفرستد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از سازمان ملل متحد به نقل از دیپلمات ها ، پیش نویس قطعنامه ای که نماینده پاریس در میان 14 عضو دیگر این شورا پخش کرد روز چهارشنبه، بررسی و احتمالا در هفته آتی درباره آن رای گیری خواهد شد.

به علت عدم عضویت سوریه در دادگاه بین المللی جنایی، تنها راه مطرح شدن پرونده آن در این دادگاه، از طریق تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

ˈناوی پیلایˈ مسئول حقوق بشری سازمان ملل متحد نیز قبلا خواستار طرح و بررسی درگیری های داخلی در سوریه در این دادگاه بین المللی شده بود.

براساس نسخه ای از این قطعنامه که به دست فرانس پرس رسیده است، این شورا از دادگاه درخواست بررسی و تحقیق درباره موارد ادعایی نقض قوانین بین المللی حقوق بشری از هنگام شروع بحران سوریه در مارس 2011 کرده است.

در متن این پیش نویس به موارد نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی انساندوستانه توسط مقام های دولتی سوریه و شبه نظامیان هوادار دولت و همچنین گروه های مسلح غیردولتی اشاره شده است.

این درحالیست که بسیاری از دیپلمات های سازمان ملل متحد براین باورند که روسیه از حق وتوی خود برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه استفاده خواهد کرد.

روسیه و چین قبلا نیز از تصویب 3 قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی که از هنگام شروع بحران سوریه مطرح شده بود، جلوگیری کردند.

مترجمام**1486**1392
کد N280017

وبگردی