آفتاب
ممدوحی:

امام علی (ع)، مظهر شجاعت، عدل و عدالت است

امام علی (ع)، مظهر شجاعت، عدل و عدالت است

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: امام علی(ع) مظهر شجاعت، عدل و عدالت است و باید از شخصیت و سیره او در زندگی درس بگیریم.

آیت‌الله حسن ممدوحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، با گرامیداشت میلاد با سعادت امام علی(ع) گفت: امام علی(ع) دارای مناقب و ویژگی‌های فراوانی است که باید با مطالعه سیره این امام بزرگ، او را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم.

وی افزود: امام علی(ع)، مظهر شجاعت، عدل، عدالت، حق و ایثار است و او با علم و فضیلتی که دارد الگوی بزرگی در زندگی تشیع و حتی در بشریت می‌باشد.

وی یکی از مهم‌ترین ویژگی امام علی(ع) را عدالت برشمرد و گفت: امام علی(ع) الگوی جهان در عدالت است زیرا او در عدل، قسط و عدالت سرآمد می‌باشد و حاضر نبود با هیچ مقام و ثروتی، حقی را از کسی تضییع نماید و حتی گندمی را به زور از دهان مورچه‌ای بازستاند.

ممدوحی تصریح کرد: اگر عدل علی(ع) در زندگی بشر الگو قرار می‌گرفت شاهد این همه ظلم در جهان نبودیم اگر چه وظیفه ما شیعیان این است که پیرو واقعی امام علی(ع) باشیم و با رفتار و منش خود برگرفته از شخصیت امام علی(ع) جهان را برای ظهور مصلح و موعود آماده کنیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: این امام همام و بزرگ در انسان سازی با توجه به مناقبی که داشتند مثال زدنی است به طوری که با ویژگی‌های بزرگی که داشت بسیاری از عالمان اهل تسنن و تشیع از چنین مقام بزرگی سخن گفته‌اند که با گفتار و رفتار خود، زمینه هدایت بسیاری از افراد را فراهم ساخت.

وی با بیان این‌که «در وصف علی(ع) همین کافی است که همسر حضرت، فاطمه زهرا(س) می‌باشد» گفت: حضرت فاطمه زهرا(س)، جایگاه بزرگ و رفیعی در نزد خدا داشت و تنها شخصی که می‌توانست در شان و منزلت این بانوی بزرگوار باشد فقط امام علی(ع) می‌باشد.

وی اظهار کرد: امام علی(ع) به تمام معنا، پیرو پیامبر و رسول الله بود و در بسیاری از جنگ‌ها با شجاعت در کنار پیامبر (ص) ایستادگی می‌کرد و در شجاعت و رشادت، ترس بر اندام دشمن می‌انداخت، اما همچنین شخصیتی در مقابل یتیمان و ضعیفان با بخشش و گذشت رفتار می‌کرد و محبتی خاص به یتیمان داشت.

ممدوحی با تاکید بر الگوپذیری از شخصیت امام علی(ع) در همه ابعاد زندگی خاطرنشان کرد: اگر در ظاهر خود را پیرو علی(ع) بدانیم در واقع علی(ع) را نشناخته‌ایم پس برای شناخت عمیق چنین شخصیتی باید نگاهی جامع به زندگی این امام داشته باشیم.

وی در پایان گفت: اگر علی(ع) و ویژگی‌های این امام برای جهان الگو می‌شد، امروز در دنیا خبری از ظلم، ستم، فقر، و دیدگاه‌های انحرافی نبود پس وظیفه ماست که با کارهای فرهنگی علی را به جهان بشناسیم.

انتهای پیام

کد N279952

وبگردی