آفتاب

بازتاب سخنان لاریجانی/ دنبال اسباب بازی هسته ای نیستیم

 بازتاب سخنان لاریجانی/ دنبال اسباب بازی هسته ای نیستیم

سخنان رئیس مجلس درباره فریبکاری آمریکا و برنامه هسته ای ایران در رسانه های فارسی زبان دولت های غربی بازتاب یافت.

سخنان رئیس مجلس درباره فریبکاری آمریکا و برنامه هسته ای ایران در رسانه های فارسی زبان دولت های غربی بازتاب یافت.
بی بی سی فارسی (BBCpershan):
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفته است بر اساس فتوای آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، خط قرمز در کیفیت فناوری هسته ای ایران فقط تولید سلاح اتمی است نه چیز دیگری.
آقای لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۲۲ اردیبهشت) مجلس گفت: " در روزهای اخیر مقامات آمریکایی در زمینه مذاکرات هسته‌ای کم، حرف ناپخته مصرف نکردند و در آشکار و نهان با ژست‌های سیاسی خط و نشان برای حد و حدود فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای کشیدند که تعداد سانتریفیوژها باید در ایران فلان مقدار باشد یا آب سنگین اراک چنین شود یا تحقیق و توسعه فلان محدودیت را پیدا کند."
او گفت: "ظاهرا قدرت ‌های بزرگ غربی میدان مذاکره هسته‌ای را با شعبده بازی سیاسی عوضی گرفته‌اند. مذاکرات هسته‌ای،‌ مذاکراتی جدی است تا عیار اتهامات واهی شما روشن شود و ملت ایران ارزشی برای اینگونه مانور دروغین شما قائل نیست."
آقای لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که دستاوردهای هسته ای ایران "قابل معامله نیست" و ایران در مذاکرات هسته ای خود با گروه ۱+۵ "به دنبال روشنگری حق خویش به تمامه است نه دنبال اسباب‌بازی هسته‌ای."
آقای لاریجانی، که خود بین سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ سرپرست تیم مذاکره کنندگان هسته ای ایران بود، گفت که مذاکره کنندگان ایرانی نمی‌توانند از هیچ یک از "حقوق هسته‌ای ایران شامل غنی‌سازی در حد کارخانه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه آن هم بدون هیچ محدودیت صرف‌نظر نماید".
او گفت که مذاکره کنندگان هسته ای ایران در مذاکرات مقدماتی با "مسامحه" برخورد کردند، اما به گفته او مذاکرات نهایی "محل مسامحه نخواهد بود".
روز گذشته آیت الله خامنه‌ای با اشاره به این مذاکرات گفت: "نباید نیازمندی‌های کشور و برخی مسایل همچون تحریم‌ها، به مذاکره گره زده شود. مسئولان باید موضوع تحریم را به طریق دیگری حل کنند."
او نیز بارها گفته است که هیچ یک از دستاوردهای هسته ای ایران قابل تعطیل شدن نیست و کسی هم حق معامله بر روی آنها را ندارد. با این حال بر ادامه مذاکرات هسته ای تاکید داشته است.
تازه‌ترین دور مذاکرات ایران و کشورهای ١+۵ به تازگی در نیویورک انجام شده است و دو طرف امیدوارند که به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های وضع‌شده دست بیابند.
عباس عراقچی، دیپلمات ارشد ایرانی، گفته است که مذاکرات از روز سه‌شنبه با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون پی گرفته می‌شود. خبرگزاری مهر از قول او نوشته است: "نگارش متن توافق نهایی ایران و ۱+۵ چهارشنبه آغاز می‌شود."
مقام‌های ایرانی تاکید دارند که مذاکرات تنها درباره ابعاد مورد اختلاف برنامه هسته‌ای است و برنامه موشکی ایران را شامل نمی‌شود.
امروز (دوشنبه) نیز نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران امروز در وین گفت‌وگو می کنند.
دویچه وله (DeutscheWelle):
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت/ ۱۲ مه) مجلس سخنانی را درباره مذاکرات اتمی ایران و خط قرمزهای آن بیان کرد.
به گزارش سایت خانه ملت، لاریجانی تنها خط قرمز ایران در فناوری هسته‌ای را تولید سلاح اتمی دانست و نه هیچ چیز دیگری. وی ادامه داد: «وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده صرفا در این محدوده و تنها در موضوع هسته‌ای و نه چیز دیگر می‌توانند مذاکره را ادامه دهند و قدرت‌های غربی بدانند که نسبت به مذاکرات مقدماتی با مسامحه برخورد شده و بدون شک مذاکرات نهایی با مسامحه نخواهد بود».
رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ایران در مذاکرات اتمی به دنبال روشنگری حق خود است و نه به دنبال "اسباب‌بازی هسته‌ای"‌، متذکر شد که "مذاکره کنندگان ایرانی نمی‌توانند از هیچ‌یک از حقوق هسته‌ای ایران شامل غنی سازی در حد کارخانه غنی سازی و تحقیق و توسعه، آن هم بدون محدودیت صرفنظر کنند".
علی لاریجانی با اشاره به خواسته‌های غرب از ایران مبنی بر کم کردن تعداد سانتریفیوژها و تبدیل پروژه آب سنگین اراک به آب سبک، گفت: «ظاهرا قدرت‌های بزرگ غربی میدان مذاکره هسته‌ای را با شعبده بازی سیاسی عوضی گرفتند، مذاکرات هسته‌ای مذاکراتی جدی است تا عیار اتهامات واهی شما روشن شود و ملت ایران ارزشی برای اینگونه مانورهای دروغین شما قائل نیست».
رئیس مجلس ایران همچنین غرب را متهم به داشتن سیاست دوگانه کرد و گفت: «اخیرا معاون رئیس جمهور آمریکا به دولت روسیه و پوتین اخطار نمود که نباید از ابزار انرژی در ماجرای اوکراین استفاده سیاسی کند. واقعا خجالت‌آور و تعجب‌آور است که این گروه سیاست باز مکار اینقدر فراموش‌کار شده‌اند. مگر شما در این سال‌ها از ابزار تحریم نفت و گاز علیه ملت ایران استفاده سیاسی نکردید، پس با چه رو و منطقی نسبت به روسیه موعظه می‌کنید؟ اگر استفاده ابزاری سیاست از انرژی را تقبیح می‌کنید خودتان سالهاست با همین روش مقابل ملت ایران ایستاده‌اید»
یکی از درخواست‌های غرب از ایران در مورد نیروگاه آب سنگین اراک همواره این بوده که این نیروگاه را به نیروگاه آب سبک تبدیل کند.
ایران در زمستان گذشته اعلام کرد ‌برای رفع نگرانی جامعه جهانی، تغییراتی ‌در طراحی راکتور آب سنگین اراک ‌خواهد داد تا این نیروگاه، پلوتونیوم کمتری تولید کرده و نگرانی‌های کشورهای غربی از پلوتونیوم این نیروگاه را ـ که ممکن است برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده شود ـ بر‌طرف کند اما آب سنگین، سنگین باقی می‌ماند.
آخرین دور مذاکرات کارشناسی هسته‌ای میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ در روزهای ششم و هفتم مه (۱۶ و ۱۷ اردیبهشت) در نیویورک برگزار شد. اتحادیه اروپا این مذاکرات را مفید و سازنده خواند.
صدای آمریکا (VOA):
رئیس مجلس ایران لاریجانی گفت: کمیت فناوری هسته ای محل چانه زنی نیست و تنها خط قرمز در کیفیت فناوری هسته ای براساس فتوای رهبری تولید سلاح است و نه چیز دیگر.
علی لاریجانی دوشنبه ۲۲ اردبیهشت در نطق پیش از دستور خود، گفت که تیم مذاکره کننده ایران در موضوع هسته ای، «صرفا در این محدوده و تنها در موضوع هسته ای و نه چیز دیگر می تواند مذاکره را ادامه دهند.» او خطاب به قدرت های غربی نیز گفت که «نسبت به مذاکرات مقدماتی با مسامحه برخورد شده و بدون شک مذاکرات نهایی مسامحه نخواهد بود.»
رئیس مجلس ایران با بیان اینکه ایران امروز به عنوان صاحب فناوری صلح‌آمیز هسته ای شناخته شده است، گفت: «ایران در مذاکره هسته‌ای به دنبال روشنگری حق خویش به تمامه است نه به دنبال اسباب‌بازی هسته‌ای.»
به گفته او، مذاکره کنندگان ایرانی نمی توانند از هیچ یک از حقوق هسته ای ایران شامل غنی سازی در حد کارخانه غنی سازی و تحقیق و توسعه، آن هم بدون محدودیت صرفنظر کنند.
تازه‌ترین دور مذاکرات ایران و کشورهای ١+۵ در نیویورک انجام شده است. و دو طرف امیدوارند که به توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های وضع‌شده دست بیابند.
قرار است مذاکرات از روز سه‌شنبه با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون ادامه پیدا کند. به گزارش مهر، عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده ایران، گفته است که نگارش متن توافق نهایی ایران و ۱+۵ چهارشنبه آغاز می‌شود.
کد N279837

وبگردی