آفتاب
کارشناسان مذهبی در گفتگو با مهر:

نشر فضائل اخلاقی حضرت علی (ع) چراغ راه هدایت جهان به سوی سعادت است/ دستگاه های فرهنگی درالگوسازی کم کاری می کنند

نشر فضائل اخلاقی حضرت علی (ع) چراغ راه هدایت جهان به سوی سعادت است/ دستگاه های فرهنگی درالگوسازی کم کاری می کنند

زاهدان-خبرگزاری مهر: دین مبین اسلام دارای اسطوره ها و شخصیت هایی است که پیروانش با بهره گیری از سیره آنان راه و رسم زندگی را می آموزند و الگو پذیری و نهادینه سازی رفتار این بزرگان در جامعه نه تنها سعادت دنیوی و اخروی را به همراه دارد بلکه می تواند برای جهان پر آشوب امروزی هدایت گر و تضمین کننده راه سعادت باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری از کارشناسان مذهبی و دینی بر این نکته اعتقاد و اصرار داشته که ترویج و نشر آموزه های اسلامی و نهادینه سازی رفتار ها و شخصیت ائمه اطهار و بزرگان دینی در جامعه نقش بسزایی در کاهش ناهنجاری ها دارد و می تواند جامعه را به سرمنزل مقصود هدایت کند و بروز برخی از ناهنجاری های اجتماعی به دلیل عدم توجه به این موضوع مهم و نقش کمرنگ نهاد های فرهنگی است.

بسیاری از مکاتب آرزوی داشتن شخصیتی هم چون علی(ع)  را دارند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حضرت علی (ع) از نظر معنوی و عبادی پس از پیامبر اسلام (ص) شخصیتی بی نظیر هستند اظهار داشت:  در روایات اهل سنت و تشیع به کرات برپایی هزار رکعت نماز در شبانه روز توسط ایشان ذکر شده است که خود نشان از زهد و بندگی سراسر اخلاص آن حضرت دارد.

حجت الاسلام عبدالرضا پور ذهبی در گفتگو با مهر بیان داشت: از خود گذشتگی، ایثار، ساده زیستی، صدقه پنهانی در شب هنگام و عدل از نکات بارز معنوی و صفات آن حضرت به شمار می رود.

وی  با اشاره به اینکه کوتاهی و کم کاری دستگاه های فرهنگی متاسفانه در نهادینه کردن فضائل اخلاقی این حضرت در تراز انقلاب اسلامی مشهود است ادامه داد: بسیاری از مکاتب دنیا آرزوی داشتن شخصیتی مانند امام علی (ع) را دارند.

وی ادامه داد: البته این شاخص ها را در مراجع و بزرگان دینی از جمله آیت الله خامنه ای و  بنیانگذار کبیر انقلاب نیز می توان یافت و لذا در این راستا دستگاه های فرهنگی با تلاش گسترده در پی اشاعه روش و منش سیره حضرت علی(ع)  در تمامی ایام سال  باید کوشا باشند  تا نگرانی هایی که رهبر عظیم الشان انقلاب در مورد اشرافی گری دارند رفع گردد.

وی در ادامه گفت: به منظور نهادینه سازی  فضائل اخلاقی حضرت علی (ع) و پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی باید به نحو گسترده فرمایشات و دستورهایی که آن حضرت در توسعه فرهنگ در خطابه ها و نامه هایشان در نهج البلاغه فرموده اند را در سطح مدارس، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و رسانه ها اشاعه داد تا همه متوجه شخصیت عظیم ایشان شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر مکاتب دیگر این شخصیت را داشتند زندگیشان بسیار متفاوت تر و بهتر بود ادامه داد: مقام معظم رهبری در سال های گذشته اشاراتی مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتو فرهنگی بیان کردند که متاسفانه چندین سال بعد این اتفاقات در کشور رخ داد.

وی تاکید کرد:  فضای بعد از جنگ و اتفاقاتی که در این بین به وقوع پیوست، تهاجمات از بیرون، آندولسی کردن کار یا تهاجم فرهنگی  باعث افزایش ناهنجاری ها در جامعه گردید که متاسفانه با وجود برخورداری نظام اسلامی از چنین سرمایه های دینی و  الگوهای موثر هم چون ائمه اطهار در مقابل تهاجمات دفاع خوبی نشان داده نشده است.  

سیره و منش ائمه اطهار چرا راه هدایت جامعه است

رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان زابل نیز با بیان اینکه سیره ومنش مولای متقیان حضرت علی (ع) و فضائل اخلاقی فردی و اجتماعی ایشان برای تمامی آحاد جامعه به خوبی نمایان است اظهار داشت: بهره گیری و اشاعه و نشر فضائل اخلاقی ایشان هدایتگر جامعه و به ویژه خانواده ها است.

حجت الاسلام محسن عارفی در گفتگو با مهر بیان داشت: مولای متقیان که در سایه ایمان، معرفت و اخلاص حضرت ختمی مرتبت پیامبر نور و رحمت زیست فضائلی همچون معنویت، زهد، تقوا، عدالت، ایثار، بخشش، انفاق، شجاعت، علم و عمل، تواضع و ادب، صداقت، امانتداری، مهربانی و محبت در ایشان متجلی گشت بهترین الگو برای جامعه اسلامی است.

وی ادامه داد: اکر با نگاه واقع بینانه به دستگاه های فرهنگی بنگریم خواهیم دید که به رغم تلاش ها در جهت ترویج و بسط فرهنگ علوی و فضائل اخلاقی امیرالمومنین به عنوان الگو و اسوه برای نسل های جوان وآحاد مردم نمی توان گفت خیلی موفق بوده اند.

وی گفت: اگر با جدیت بیشتری فضائل این حضرت و سایر بزرگواران در جامعه نشر و اشاعه می شد و ترویج مناسبی انجام می گرفت شاهد جامعه ای بهتر و شایسته تر می بودیم.

وی افزود: برای نهادینه کردن فضائل اخلاقی ابتدا باید مبلغان در هر لباس و منصبی لباس تقوا پوشیده  و مسلح به اخلاق حسنه و عمل نیک شوند.

حجت الاسلام عارفی تاکید کرد: بهره گیری از ابزارهای  متنوع و جذاب تبلیغاتی، آموزش های متنوع برای گروه های سنی و تحصیلات مختلف با بهره گیری از اساتید و مبلغان و کارشناسان مجرب می تواند راه گشا ی سعادت جامعه باشد.

وی گفت: برای پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی ابتدا می بایست عوامل شرایط این ناهنجاری ها با شناخت نوع و میزان گرایش  را رصد  کرد و سپس با  بررسی و تحلیل  براساس آموزه های اسلامی و اخلاقی برنامه ای مناسب تدوین و اجرا کرد.

وی گفت: در این راه باید گروه های هدف به ویژه خانواده ها و محیط های آموزشی را در اولویت قرار داد.

 وی در تشریح دلایل افزایش ناهنجاری ها در جامعه گفت: به دور از اینکه به دنبال مقصرباشیم باید اذعان کرد هر فرد، جامعه، خانواده، دولت و نظام آموزشی در این مقوله نقش داشته و باید مسئولیت پذیر باشند.

عارفی تاکید کرد: اگر هرکدام از این گروه ها بتوانند به شایستگی به وظایف اجتماعی و انسانی خود عمل نمایند ناهنجاری های جامعه امروزی کنترل، تعدیل، کم و در نهایت دفع خواهد شد.

عارفی درادامه گفت: افزایش بیکاری، فقر، فساد، تبعیض ازعوامل مهم و انسانی این ناهنجاری ها است چرا که باعث افزایش بزهکاری، جرم و مفاسد مختلف اخلاقی و مالی خواهد شد و بهره گیری از الگوهایی کارآمد همچون حضرت علی(ع) عامل مهمی در رسیدن به کامیابی است.

وی خاطرنشان ساخت:  آنچه از منظر دین مشهود است فراموشی یا سهل انگاری یا عملکرد نامناسب در فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و تربیت آموزش است که می بایست در این مقوله بیشتر و بهتر تلاش شود.

جامعه نیاز به بصیرت افزایی دارد

یک مبلغ روحانی نیز در شهرستان کنارک به خبرنگار مهر گفت: حضرت امیرالمومنین 0ع) مجمع فضیلت های اخلاقی است و لذا سخن گفتن در مورد شخصیت ایشان کاری  بس دشوار است.

حجت الاسلام داود صیادی  اظهار داشت:  اگر بخواهیم به بارزترین خصوصیات مولای متقیان اشاره کنیم باید به ولایت پذیری این عصاره خلقت اشاره کرد که در عین عالم بودن در مقام تبعیت از امر پروردگار خویش، هیچ گاه دیده نشد که از دستور نبی مکرم اسلام که بر ایشان مقدمند، تخطی کنند.

وی اظهار داشت: جالب اینکه اگر کنکاشی در دیگر ادیان داشته باشید به چهره های سرشناس و عالمی هم چون " جرج جرداق" ادیب و نویسنده مشهور لبنانی و یا جبران خلیل جبران" یکی از بزرگ ترین نویسندگان و متفکران عرب یا حتی" کالایل" فیلسوف بزرگ انگلیسی که با دقت هرچه تمام تاریخ را رصد کرده اند، بعد از تجزیه و تحلیل های فراوان این بزرگ مرد تاریخ را یک انسان کامل، دانشمند و نمونه خلقت بر زمین معرفی می کنند.

وی ادامه داد: به شکر خدا  با ظهور  و موج انقلاب اسلامی به دست مرجعیت دینی و اعتقادات مذهبی مردم خوبمان و بصیرت دهی دستگاه های فرهنگی این فضیلت تا حد قابل قبولی در جامعه رشد کرده و عملی شده است اما نبایدغافل باشیم چون دشمن همیشه بعد از انقلاب چشم به دور کردن مردم از ولایت داشته و هرگاه ولایت پذیری مردم را مشاهده کرد خود را شکست خورده و ناتوان دیده است لذا سعی در دور کردن مردم از آموزه های دینی و شخصیت های بزرگ اسلام دارد.

وی افزود: مهمترین گزینه ای که باید برای نهادینه کردن فضائل حضرت علی (ع) دقت داشت تا از ناهنجاری ها جلوگیری به عمل آید مبحث بصیرت دهی به عموم افراد جامعه است.

وی خاطرنشان ساخت: باید  عموم جامعه  به این موضوع آگاه باشند که اگر از ولایت دور شویم چه خواهد شد و به قول امام فقید و عزیزمان پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد و این موضوع  خود تضمین کننده سعادت جامعه است.

صیادی گفت: دین مبین اسلام برای تمام بخش های زندگی برنامه دارد و در صورتی که زندگی براساس احکام اسلام مدیریت شود شاهد هیچ گونه مشکل و ناهنجاری نخواهیم بود.

وی  وجود  و ظهور برخی از ناهنجاری ها در جامعه را به دلیل  دین گریزی و عدم رعایت برخی احکام الهی عنوان کرد و افزود: دین اسلام  دین اعتدال است و اگر این مقوله در جامعه رعایت شود و همه در امور زندگی خود رعایت احکام را داشته باشند قطعا این ناهنجاری ها از جامعه رخت خواهد بست.

.....................

گزارش: فاطمه بهرک

کد N279816

وبگردی