آفتاب

انتقاد عفو بین‌الملل از بحران "شکنجه" در جهان

انتقاد عفو بین‌الملل از بحران "شکنجه" در جهان

نظرسنجی سازمان حقوق بشر عفو بین‌الملل امروز (سه‌شنبه) مشخص کرد، نزدیک به نیمی از مردم جهان بیم آن را دارند که اگر بازداشت و حبس شوند، مورد شکنجه قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این نظرسنجی مشخص شد که بیشترین نگرانی مردم مربوط به ساکنان برزیل و مکزیک با 80 و 64 درصد است و آن‌ها اعلام کرده‌اند که در صورت دستگیری بیم آن را دارند که در زندان مورد شکنجه قرار گیرند.

همچنین پایین‌تری مورد مربوطه به استرالیا و انگلیس با 16 و 15 درصد است. عفو بین‌الملل در یک گزارش خبری اعلام کرد: اگر چه دولت‌ها از انجام اعمال غیرانسانی علیه دستگیرشدگان و بازداشتی‌ها منع شده‌اند و انزجار جهانی را در این باره می‌دانند، اما دست به شکنجه می‌زنند. از بیش از 21 هزار تن در 21 کشور که در این نظرسنجی شرکت کردند، 44 درصد گفته‌اند که در صورت بازداشت در کشورهایشان بیم شکنجه شدن را دارند.

چهار پنجم شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی خواستار قوانین واضح و مشخص برای منع این شکنجه‌ها، 60 درصد هم خواستار حمایت از این دیده شدند که شکنجه تحت هیچ شرایطی توجیه‌پذیر نیست. اگر چه اکثریت شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از هند و چین احساس می‌کنند که در برخی مواقع این شکنجه‌ها توجیه‌پذیرهستند.

عفو بین‌الملل همچنین اعلام کرد: 155 کشور کنوانسیون 30 ساله سازمان ملل علیه شکنجه را که از سه دهه پیش آغاز شده، مورد تایید قرار داده‌اند اما بسیاری از کشورها از انجام به آن طفره می‌روند.

در گزارش عفو بین‌الملل با نام "شکنجه در 2014، 30 سال تعهدهای شکسته شده" آمده است: سه دهه پس از آغاز این کنوانسیون و بیش از 65 سال پس از اعلام جهانی دفاع از حقوق بشر، مساله عدم شکنجه هنوز به درستی انجام نمی‌شود و مورد اعتنا نیست.

عفو بین‌الملل اعلام کرده که گزارش‌هایی از شکنجه در بیش از 130 کشور دریافت کرده و این شکنجه‌ها از نیجریه تا مکزیک و اوکراین گزارش شده است. علی‌رغم احترام به قوانین از طریق تحمل صفر شکنجه، دولت‌ها مکرراً و دائماً درباره شکنجه به مردم خود و جهان دروغ می‌گویند.

انتهای پیام

کد N279753

وبگردی