آفتاب
مدیر خلع سلاح موسسه استراتژیک لندن در گفتگو با مهر:

نتانیاهو بدنبال تسلط بر موضع آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 است/دیپلماسی فقط گفتگو نیست

نتانیاهو بدنبال تسلط بر موضع آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 است/دیپلماسی فقط گفتگو نیست

فیتزپاتریک مدیر برنامه عدم اشاعه و خلع سلاح موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه منظور آمریکا از ارجح بودن گزینه دیپلماسی برای حل موضوع هسته ای ایران فقط انجام مذاکره نیست گفت: آمریکا باید همپیمانان خود را تشویق به حل موضوع هسته ای کند.

"مارک فیتزپاتریک" ، در این گفتگو با اشاره به اختلاف نظرهای آمریکا و رژیم صهیونیستی در مورد نحوه توافق هسته ای با ایران از صداقت تمامی طرف های حاضر در مذاکرات ایران و 1+5 برای به نتیجه رساندن این مذاکرات و رسیدن به توافق جامع خبر داد.

متن مصاحبه مهر با مدیر برنامه عدم اشاعه و خلع سلاح موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن به شرح زیر است.

خبرگزاری مهر-سرویس بین الملل: سوزان رایس در دیدار با مقامات صهیونیستی اعلام کرده بود که دیپلماسی بهترین گزینه برای حل موضوع هسته ای ایران است. آمریکا چه اهرم هایی برای رسیدن به این هدف از طریق دیپلماسی دارد؟

فیتزپاتریک: در حقیقت همه طرف های حاضر در مذاکرات ایران و 1+5 دیپلماسی را به استفاده از گزینه نظامی ترجیح می دهند. دیپلماسی نه تنها شامل مذاکره است بلکه شامل متقاعد کردن هم پیمانان و کشورهای دیگر برای پیوستن به روندی است که با دادن مشوق های مناسب به ایران به یک راه حل قابل قبول رسید. 

البته دیپلماسی شامل این موضوع نیز می شود که از لج بازی های بی دلیل که موجب مایوس شدن طرف های دیگر می شود پرهیز نمود.

مهر : ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هفته گذشته اعلام کرد که مذاکرات 1+5 با ایران به خوبی پیش می روند، آیا ممکن است که طرفین در پایان دوره تعیین شده در توافق نامه ژنو، به توافق جامع برسند؟ مشکلات و یا چالش هایی که برای رسیدن به توافق جامع وجود دارند کدامند؟

تمامی طرفین حاضر در مذاکرات به شدت و با صداقت در تلاش هستند که تا تاریخ 20 جولای به توافق جامع هسته ای برسند. فکر می کنم که رسیدن به توافق تا آن تاریخ بسیار مشکل باشد چون طرفین در برخی از موارد مهم اختلافات زیادی با هم دارند. برای مثال در مورد غنی سازی، ایران می خواهد تا تمامی تاسیسات فعلی مربوط به غنی سازی و تمامی دو هزار سانتریفیوژ حال حاضر خود را حفظ کند اما 1+5 اصرار دارد تا تعداد سانتریفیوژهای ایران کاهش بیاید. 

باید توجه داشت غرب و رژیم صهیونیستی هنوز به صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اعتقاد ندارند. با کاهش تعداد سانتریفیوژ ها تقریبا ساخت سلاح هسته ای ظرف 6 تا 12 ماه بعید خواهد بود.

"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار هفته گذشته خود با "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی آمریکا، اعلام کرده بود که تل آویو نگران توافق بد غرب با ایران است.  منظور نتانیاهو از توافق بد چیست؟

نتانیاهو بدنبال نفوذ بر موضع آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران است. او می خواهد آمریکا را قانع کند که شرایط  را به گونه ای پیش ببرد که در کوتاه مدت ایران امکان دستیابی به سلاح اتمی نداشته باشد. البته این موضوع (جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح اتمی) مد نظر "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا نیز هست. البته آنها (اوباما و نتانیاهو) در مورد اینکه دوره کوتاه مدت را به چه صورت می توان تعبیر کرد و به آن رسید اختلاف نظرهایی دارند .

اسرائیل در تیررس موشک های بالستیک ایران قرار دارد و بصورت طبیعی بدنبال آن است تا مدت زمان زیادی میان ایران و دستیابی این کشور به تسلیحات هسته ای فاصله ایجاد شود.

به نظر می رسد که منافع اسرائیل در مذاکرات هسته ای ایران با منافع آمریکا در تضاد است، واشنگتن چگونه می خواهد این اختلافات را در دور آتی مذاکرات حل کند؟

آمریکا و اسرائیل در مورد موضوع هسته ای ایران رو در روی یکدیگر ایستاده اند و اختلاف نظرهایی در برخی موارد و رویکردها دارند. یکی از این اختلافات این است که اسرائیل می گوید نباید به ایران اجازه داد تا به توانایی ساخت سلاح اتمی برسد اما آمریکا می گوید که ایران نباید سلاح اتمی تولید کند. واشنگتن به این نکته پی برده که ایران این توانایی را دارد اما نباید آن را افزایش بدهد و به نظر من در حال حاضر افراد زیادی در اسرائیل نیز هم اکنون به این نتیجه رسیده اند. اگر چنین باشد فکر نمی کنم که اختلافات واشنگتن و تل آویو خیلی زیاد باشد.

رویترز روز شنبه دهم می گزارشی را در مورد همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص چاشنی های انفجاری منتشر کرد، آیا این موضوع در مذاکرات آتی ایران و 1+5 مطرح می شود؟

همکاری ایران با آژانس برای توضیح فعالیت های گذشته اش در خصوص چاشنی های انفجاری نشانه خوبی برای حل مسائل است.
   

پیش بینی شما از نتایج مذاکرات ایران و 1+5 چیست؟ برخی کارشناسان معتقدند اگر موضوع هسته ای حل شود غرب به سراغ موضوع جدیدی برای به چالش کشیدن ایران می رود، آیا این نظریه درست است؟

هر چند به این موضوع خوشبین نیستم که مذاکرات ایران و 1+5 منجر به توافق جامع هسته ای شود اما امیدوارم که آنها بتوانند به این توافق برسند. من قویا معتقدم که اگر موضوع هسته ای حل بشود آنگاه دشمنی میان ایران و غرب تا حد زیادی از بین می رود. ایران و غرب هنوز بحث هایی بر سر مواردی همچون حقوق بشر و حمایت از گروه هایی همچون حماس و حزب الله دارند. اما هیچ یک از این موارد نمی توانند به سطح موضوع هسته ای برسند. اهمیت موضوع هسته ای به حدی است که می تواند در نهایت منجر به جنگ شود اما اگر این موضوع حل شود دیگر دلیلی برای مطرح بودن گزینه نظامی علیه ایران وجود ندارد.

------------------------------

مصاحبه از عبدالحمید بیاتی

کد N279683

وبگردی