آفتاب

جلالی: همه باید از تیم مذاکره‌کننده حمایت کنیم/مذاکره‌کنندگان راه سختی می‌پیمایند

جلالی: همه باید از تیم مذاکره‌کننده حمایت کنیم/مذاکره‌کنندگان راه سختی می‌پیمایند

رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با تاکید بر اینکه همه باید از تیم مذاکره‌کننده حمایت کنیم، گفت: برخورداری از نظرات همگان و استفاده از نظرات صاحب‌نظران در اعتمادسازی برای منتقدان داخلی نسبت به مذاکرات می‌تواند موثر واقع شود اما واقعیت این است که مذاکره‌کنندگان راه سختی را می‌پیمایند.

کاظم جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ با اشاره به دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5، گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در خط مقدم یک جنگ بزرگ دیپلماتیک است؛ بنابراین طبیعی است که همه باید از این تیم حمایت کنیم تا آنها بتوانند با روحیه بالاتر و برخورداری از حمایت ملی وظایف خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: تاکنون نیز چنین اتفاقی رخ داده است؛ به طوری که مذاکره‌کنندگان همیشه از ناحیه رهبری، مجلس، دولت، مسئولان و مردم مورد حمایت قرار گرفته‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بخشی از انتقادات به تیم مذاکره‌کننده به اوایل مذاکرات برمی‌گردد، گفت: در آن زمان مسائلی همچون محرمانه بودن مذاکرات و به دنبال آن برخی مسائل حاشیه‌ای مطرح شد که اثرات منفی را به جا گذاشت، اما به مرور این حواشی کم شد.

به گفته جلالی، برخورداری از نظرات همگان و استفاده از نظرات صاحب‌نظران می‌تواند در روند اعتمادسازی برای منتقدان داخلی به مذاکرات موثر واقع شود.

وی در عین حال گفت: واقع قضیه این است که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای راه سختی را می‌پیمایند و کار راحتی را انجام نمی‌دهند که افراد در هر گوشه‌ای نشسته و به راحتی با هر جمله بخواهند کار آنها را نقد کنند و زحمات آنها را نادیده بگیرند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که اقدامات انجام شده توسط تیم مذاکره‌کننده اقدامات و گام مهمی بوده است.

جلالی در ادامه گفت: حفظ خطوط قرمز نظام در مذاکرات هسته‌ای موضوع مهمی است چون مهم این است که طرف مذاکره‌کننده از اتفاقات گذشته درس بگیرد.

وی با بیان اینکه غربی‌ها در گذشته دو انحراف نسبت به مذاکرات داشتند، گفت: انحراف اول این بود که آنها به جای توجه به مبانی حقوقی و داشتن رویکرد حقوقی نسبت به مذاکرات هسته‌ای، کاملا نگاه‌شان سیاسی بود و نگاهی یقه‌گیری از جمهوری اسلامی داشتند که باید این نگاه را کنار گذارند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: انحراف دوم این بود که آنها می‌خواستند از مذاکرات هسته‌ای برای امتیازگیری از جمهوری اسلامی استفاده کنند که این رویکرد کاملا غلطی است. غربی‌ها باید این دو رویکرد را کنار گذارند تا مذاکرات مسیر هموارتری را طی کند.

رییس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نباید نیازمندی‌های کشور را با مذاکره گره زد، گفت: نگاه مقام معظم رهبری این است که نباید تصور کنیم تنها راه حل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی به نتیجه رسیدن مذاکرات است بلکه باید به توان درونی خودمان در داخل کشور توجه کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و بر اساس آن به این نتیجه برسیم که چطور می‌توان از این توان ملی و درونی خود برای شکوفایی اقتصادی کشور استفاده کنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به نظر می‌رسد که اگر زودتر چنین مسیری را می‌پیمودیم دست مذاکره‌کنندگان پرتر بود. نباید غربی‌ها احساس کنند که ما از سر استیصال و نیاز به آنها مذاکره می‌کنیم چون جمهوری اسلامی منطق مذاکره را قبول دارد مذاکره می‌کند و این به معنای داشتن نیاز به آنها نیست.

انتهای پیام

کد N279645

وبگردی