آفتاب
گزارش مهر/

مهربانی ترجمان دستان پینه بسته پدر/ بوسه بر دستان پدر بوسه بر دستان فرشته ای هستی بخش

مهربانی ترجمان دستان پینه بسته پدر/ بوسه بر دستان پدر بوسه بر دستان فرشته ای هستی بخش

بیرجند ـ خبرگزاری مهر: دستان پینه بسته پدران ایران زمین، حکایت از سختی کوشی و مهربانی آنها برای همتی جهاد گونه در راه رضایت الهی و تامین معاش خانواده دارد بنابراین بوسه بر دستان پدر بوسه بر دستان فرشته ای هستی بخش در نظام قانون مدار کائنات است.

به گزارش خبرنگار مهر، یادم هست که مادرم همیشه برای من می گفت اولین کلمه ای که بر زبان جاری ساختی و قلب های ما را آکنده از شور و شوق زندگی کردی واژه هستی بخش پدر بود.

آری اولین واژه ای که در دوران کودکی بر لب های کوچک خود جاری کردم واژه پدر بود زیرا پدر وقتی زمین می خوردم ،وقتی گریه می کردم و وقتی ترس تمامی وجود کودکانه ام را در برمی گرفت دستم را می گرفت و می گفت نترس عزیزم من در کنار تو هستم.

 و اما همین که بزرگ تر شدم دیگر پدرم را کمتر می دیدم و همین مرا به این پرسش از مادر وا می داشت که بپرسم پدرم کجاست و چرا شب ها دیر به خانه بر می گردد و صبح ها زود از خانه بیرون می رود و مادرم همیشه با یک لبخند می گفت بخاطر ما، من آن وقت آن قدر بزرگ نبودم که بفهمم بخاطر ما یعنی چه، ولی هنگامی که قد کشیدم و قد کشیده پدرم شبیه چوب کمان خمیده شد و روز به روز دستانش ضمخت تر می شد تازه فهمیدم به خاطر ما یعنی چه.

تازه فهمیدم پدرم شب های بسیاری دور از خانه و در سرما و گرمای طاقت فرسا کار می کرده تا رزق حلال به خانه بیاورد و شرمنده ما نشود تا ما در آرامش خیال قد بکشیم.

آری پدرم کوهی استوار بود که سختی ها زمانه او را به تپه ای خمیده تبدیل کرد اما هنوز هم برای من فرقی نمی کند او پدرم و تمام هستی من است پدری که با آرامش می توانم به او تکیه کنم و نه تنها من بلکه او با آن پشت خمیده و دستان پینه بسته برای همه اعضای خانواده از بزرگ گرفته تا کوچک همچون کوه است کوهی که تمامی کوهستان های زمین با آن قد کشیده خود نمی توانند به استواری او باشند و ارتفاع و استواری او برای ما از کوه های هیمالیا هم  به مراتب بیشتر است.

ولی امروز از این شرمگینم که چه روزهایی با بهانه های بیهوده خود قلب او را شکستم و امروز که خود در جایگاه او هستم و صاحب فرزند شده ام می دانم بزرگترین هدیه خداوند در روی زمین به انسان پدر و مادر است چرا که اگر این دو فرشته هستی بخش نبودند من هم نمی توانستم این دار مکافات و این چرخه گردون که پر از آزمایش های مختلف است را تحمل کنم. 

پدر هستی دهنده هر انسانی است

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی پدر را هستی دهنده به هر موجودی عنوان کرد.

حجت الاسلام مهدی اسدالهی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه رضایت خداوند از انسان در گرو رضایت پدر و مادر است، گفت: پدر هستی دهنده به انسان است و نصب هر انسانی را تنها با شناخت روحیات پدر او می توان به دست آورد.

وی با بیان این که خداوند وظیفه تامین معاش را برعهده پدر گذاشته تا مادر با آسودگی خیال بتواند فرزندانی شایسته تربیت کند، گفت: اگر حمایت ها و فداکاری های پدر نبود مادر نمی توانست با آرامش خیال به تربیت فرزندان اقدام کند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی با بیان اینکه خداوند حق ولایت خود را در زمین و خانواده برعهده پدر گذاشته است، گفت: پدر بر زن و فرزندان ولایت دارد و تبعیت از ولایت پدر تا زمانی که رهنمودهایش خلاف فرمان خداوند نباشد بر اعضای خانواده واجب است زیرا ولایت پدر در امتداد ولایت خداوند و ولی خدا بر انسان قرار دارد.

حجت الاسلام اسدالهی با بیان این که بسیاری از مشکلات جامعه امروزی ناشی از نادیده گرفتن حق ولایت پدر درخانواده است، گفت: تا زمانی که احترام پدر و مادر در جای خودش حفظ نشود و پدر و مادر درجایگاه های خودشان نباشند خانواده اسلامی و سبک زندگی دینی چندان مفهومی نخواهد داشت.

وی با اشاره به این که رضایت پدر از انسان موجب گشایش در رزق و روزی او می شود، بیان داشت: هرکس احترام پدرش را نگه نداشته و به او بی احترامی کند مورد غضب خداوند واقع می شود.

فداکاری و ایثار دو واژه همراه با نام پدری

حجت الاسلام محمد هادی شهاب، مدیر گروه فلسفه و معارف اسلامی دانشگاه بیرجند نیز در گفتگو با مهر، با بیان این که خداوند با قرار دادن پدر به عنوان ستون خانواده همواره سعی کرده ارتباط اعضای خانواده را با هم پیوسته نگه دارد، گفت: پدر عنصر به هم پیوستگی اعضای خانواده است و با حذف پدر انسجام خانواده ها از بین می رود.

وی با بیان این که امام سجاد (ع) در سخنان گوهر بار خود پدر را عنصر وجودی و اصالت بخش به انسان معرفی می کنند، گفت: با توجه به این که اصالت انسان به پدرش بر می گردد بنابراین انسان باید همواره مطیع و تابع اصالت و ریشه وجودی خود باشد.

مدیر گروه فلسفه و معارف اسلانمی دانشگاه بیرجند با بیان این که متاسفانه در جامعه ما نسل جوان به خصوص فرزندان به گونه ای رفتار می کنند که انگار از وادلدینشان طلب کار هستند، بیان کرد: فداکاری های پدر و مادر به فرزند تنها از روی عشق و علاقه آنها است و هیچ اهرمی برای اجبار پدر و مادر برای انجام وظایفشان وجود ندارد.

حجت الاسلام شهاب با بیان این که تبعیت از پدر مهم ترین حقی است که خداوند بر عهده فرزندان قرار داده است، اظهارداشت: نیکوکاری به پدر و مادر و دست گیری آنها در وقت پیری از دیگر خواسته های خداوند از پدر و مادر است.

وی یادآور شد: از مهم ترین حقوقی که خداوند برای تربیت فرزندان بر عهده آنها گذاشته تربیت اسلامی فرزندان و انتخاب نام نیکو برای آنها است.

پدر بهترین واژه برای وصف ایثار پدران است

حجت الاسلام محمد مختاری استاد حوزه و دانشگاه نیز در گفتگو با مهر با بیان این که پدر بهترین واژه ای است که می توان برای وصف ایثار و از خود گذشتگی های پدران بر گزدیده است، گفت: فداکاری های پدر برای تربیت فرزندان و پرورش او به حدی زیاد است که انسان در دنیا نمی تواند تمامی احسان و نیکوکاری های پدرش را جبران کند.

وی افزود: جهاد پدر برای کسب رزق حلال برای فرزندانش مانند جهاد و شهادت در راه خداوند است و پدری که با خستگی ناشی کار برای کسب رزق حلال برای خانواده اش به خواب می رود خداوند اجر 70 مجاهد در راه خدا را به او می دهد.

استاد حوزه و دانشگاه بیرجند با بیان این که احسان به والدین مهم ترین کاری است که انسان برای جبران زحمات آنها می تواند انجام دهد، گفت: متاسفانه امروزه نه تنها فرزندان احترام والدین خود را نگه نمی دارند بلکه در ایام پیری آنها را تنها در کنج خانه سالمندان رها می کنند.

حجت الاسلام مختاری یادآورشد: مهم ترین راه برای رسیدن به موفقیت تبعیت از سخنان پدر و مادر است و خداوند خیر انسان را در تبعیت از پدر قرار داده است.

 

 

کد N279475

وبگردی