آفتاب

هندخواستار اجرای سیاست ˈآسمان آزاد ˈبا آسه آن شد

هندخواستار اجرای سیاست ˈآسمان آزاد ˈبا آسه آن شد

دهلی نو - ایرنا - هند ضمن تاکید بر تقویت ارتباط دریایی با کشورهای منطقه،خواستار اجرای سیاست ˈ آسمان آزادˈ برای افزایش تجارت با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن ) شد.

به گزارش ایرنا، ˈآنیل وادهواˈ معاون وزارت خارجه هند طی سخنانی درکنفرانس بین المللی ارتباطات بین مرزی شرق آسیا که روز دوشنبه در دهلی نو برگزار شد، این خواسته را اعلام کرد.

وی اظهار داشت: به این ترتیب ارتباط دریایی میان هند، میانمار، تایلند، کامبوج و ویتنام تقویت می شود و زنجیره ای از منطقه رود مکونگ تا دالان صنعتی دهلی - بمبئی و دالان صنعتی بمبئی - بنگلور - چنای تشکیل خواهد شد.

وی اظهار داشت: سیاست آسمان آزاد به افزایش تجارت، به خصوص تسریع در حمل ونقل کالاهای فاسدشدنی کمک می کند.

معاون وزیر خارجه هند همچنین بر نوآوری های مختلف کشورش برای بازکردن راه های زمینی به میانمار و جنوب شرق آسیا اشاره کرد و گفت: پروژه بزرگراه سه بخشی (هند، میانمار و تایلند)، پروژه حمل و نقل چند وجهی کالادان و پروژه جاده ای تیدیم از آن جمله اند.

وی افزود: این پروژه ها با هدف افزایش تجارت مرزی، گردشگری، ارتباط مردم با یکدیگر و توسعه اقتصادی مناطق دو سوی مرز اجرا می شوند.

کنفرانس بین المللی شرق آسیا درباره ارتباطات بین مرزی کشورهای عضو آسه آن با توجه به افزایش تنش میان چین و ویتنام بر سر اختلاف مرزی در دریاهای آزاد برگزار شد.

معاون وزیر خارجه هند در این کنفرانس ضمن ابراز نگرانی نسبت به این شرایط، تصریح کرد که آزادی دریانوردی در دریای جنوبی چین نباید لغو شود و خواستار همکاری برای تضمن امنیت خطوط دریایی شد.

وی افزود: ما درحال نهایی کردن پیشنهاداتی هستیم که وزارت کشتیرانی می تواند در گفت وگو با کشورهای آسه آن برای کارگروه مشترک ارتباط دریایی مطرح کند.

وادهوا گفت: توافقنامه تجارت آزاد با 10 عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا درباره خدمات و سرمایه گذاری در نشست وزرای اقتصاد این کشورها در اواخر سال جاری به امضا می رسد.

در سال 2009 نیز یک توافقنامه تجارت آزاد بین هند و آسه آن به امضا رسیده است.

اکنون تجارت میان هند و 10کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا روی رقم80 میلیارد دلار قرار دارد اما دو طرف تلاش دارند که این رقم را تا سال 2015 به 100 میلیارد دلار برسانند.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N279434

وبگردی