آفتاب

شیمون پرز: نتانیاهو در پی تشکیل رژیمی دیکتاتوری است

شیمون پرز: نتانیاهو در پی تشکیل رژیمی دیکتاتوری است

تهران- ایرنا- شیمون پرژ رییس رژیم صهیونیستی به برخی نزدیکان خود اعلام کرده که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در حال برنامه ریزی برای تشکیل رژیمی دیکتاتوری است و تا زمانی که قدرت و اختیار تام را در اسرائیل به دست نگیرد، راضی نخواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از روزنامه ˈجروزالم پستˈ، اظهارات شیمون پرز قبل از پایان دوره ریاست وی در اتاقی بسته بیان شده است.

این روزنامه افزود: انتقادها و عصبانیت پرز از نتانیاهو در واکنش به تلاش های او برای جلب حمایت از قانون کاهش اختیارات و صلاحیت های رئیس رژیم صهیونیستی انجام می شود.

جروزالم پست در ادامه نوشت: نتانیاهو درصدد کنار گذاشتن رییس رژیم صهیونیستی است که اختیارات محدودی دارد.

براساس قوانین رژیم صهیونیستی، رئیس این رژیم تنها کسی است که می تواند احزاب سیاسی بزرگ را به تشکیل دولت مکلف کند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، نتانیاهو گمان می کند از سوی «تزسیپی لیونی» وزیر دادگستری و رهبر حزب ˈجنبشˈ و «آویگدور لیبرمن» وزیر خارجه این رژیم حمایت می شود.

کارشناسان معتقدند نتانیاهو برای پیشبرد طرح خود و کاهش اختیارات رییس رژیم صهیونیستی باید حمایت «یائیر لابید» وزیر دارایی و رهبر حزب ˈهناک مستقبلˈ که 19 کرسی کنست از مجموع 120 کرسی را در اختیار دارد، جلب کند.

به نوشته این روزنامه، نتانیاهو فشار زیادی را بر «نفتالی بنت» وزیر اقتصاد و رهبر حزب ˈخانه یهودیˈ وارد کرده است اما برخی منابع نزدیک به بنت اعلام کرده اند که وی قبل از تایید طرح نتانیاهو می خواهد این طرح به صورت مکتوب درآید؛ با وجود آنکه «اوری آرئیل» شریک وی و وزیر مسکن صهیونیستی با این طرح مخالف است.

مترجمام**1502** 2023
کد N279409

وبگردی