آفتاب

روسیه از نتایج همه پرسی در شرق اوکراین استقبال کرد

روسیه از نتایج همه پرسی در شرق اوکراین استقبال کرد

مسکو- ایرنا- وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای از نتایج همه پرسی در مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: به رغم تلاش مقامهای کی یف برای اخلال در روند برگزاری همه پرسی در لوهانسک و دونتسک و بکارگیری جنگ افزارهای سنگین توسط جنگجویان مورد حمایت رژیم اوکراین علیه غیرنظامیان در این دو منطقه که منجر به قربانی شدن شماری شد، رای گیری همه پرسی با حضور گسترده مردم انجام گرفت.

در بیانیه آمده است: نتایج اولیه شمارش آرا در همه پرسی عزم ساکنان استانهای دونتسک و لوهانسک برای داشتن حق تصمیم گیری مستقل در مسایل حیاتی آنها را نشان می دهد.

ˈبر این عقیده ایم که تحقق نتایج این همه پرسی باید در چارچوب گفتگوهای میان کی یف و نمایندگان استانهای لوهانسک و دونتسک انجام گیرد.ˈ

رهبران جدایی طلبان استان های دونتسک و لوهانسک روزیکشنبه در این مناطق همه پرسی استقلال از اوکراین را برگزار کردند.

به گزارش رسانه های روسی حدود 80 درصد افراد واجد شرایط در این همه پرسی شرکت کردند و اکثر شرکت کنندگان به استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک رای دادند.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود بر ضرورت آغاز گفتگوها و مباحثات در اوکراین در مورد نظام حکومتی این کشور با توجه به نقطه نظرات تمام نیروهای سیاسی و نمایندگان مناطق این کشور تاکید کرده است.

در بیانیه اضافه شده است: این امر بطور کامل در راستای تلاش های جامعه جهانی است که در توافقنامه 17 آوریل ژنو و طرح نقشه راه سازمان امنیت و همکاری اروپا هم انعکاس یافته است.

در پایان بیانیه وزارت خارجه روسیه از دولت اوکراین خواستار دیدار با نمایندگان مناطق جنوب و شرق این کشور شده برای بهبودی وضعیت اوکراین و برقراری ثبات در آن شده است.

اروپام/2242**۵۱۸** 3404
کد N279388

وبگردی