آفتاب
نایب رییس مجلس:

20 میلیارد دلار تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت می شود

20 میلیارد دلار تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان پرداخت می شود

سنندج - ایرنا - نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: از محل ذخیره صندوق توسعه ملی 20 میلیارد دلار به متقاضیان سرمایه گذاری بخش خصوصی پرداخت می شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد شامگاه دوشنبه در برنامه گفتمان سیمای مرکر کردستان افزود: در برنامه پنجم توسعه کشور با الهام از منویات رهبری 20 درصد از درآمد فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شد و در لایحه بودجه سال 93 این رقم با پیشنهاد مثبت دولت به 31 درصد افزایش یافت که این منابع برای ایجاد اشتغال و فعالیت در بخش غیر دولتی هزینه خواهد شد.

وی موثرترین اقدام برای توسعه اقتصادی کشور را ایجاد اشتغال و تحقق اصل 44 دانست و گفت: دولت پیگیر است که منابع صندوق ملی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد سیستم بانکی با چالش روبرو است و باید تقویت شود و برای این کار باید از منابع توسعه ملی استفاده شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد گفت: پرداخت این اعتبارات در کنار اعتبارات قبلی که هنوز هزینه نشده است گامی مهم و گره گشا در کاهش مشکلات اقتصادی و حرکت موتور اقتصادی کشور است.

وی با اشاره به اینکه مجلس و دولت پیش بینی کرده اند با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، بخش حمایت از تولید را در اختیار متقاضیان قرار دهند گفت: اگر سقف بودجه تحقق پیدا کند 10 هزار میلیارد تومان از طریق تسهیلات ارزان قیمت در اختیار بنگاه های اقتصادی قرار می گیرد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با اشاره به پیگیری های قابل توجه نمایندگان کردستان برای جذب اعتبارات افزود: همراهی و هماهنگی مسوولین استان و ایجاد فضای رقابتی برای جذب سهم کردستان از این اعتبارات، بسیاری از مشکلات اشتغال را در این استان رفع خواهد کرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش به برنامه های فرهنگی کردستان اشاره کرد و افزود: ظرفیت ها و پتانسیل های قابل توجهی در این استان فرهنگی برای فعالیت وجود دارد ولی باید شرایط بهتری را برای توسعه فعالیت های فرهنگی در این استان مهیا کنیم.

وی از قول مساعد مجلس شورای اسلامی برای پیگیری خواسته های مردم کردستان خبر داد و گفت: برای توسعه و آبادانی کردستان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.

استاندار کردستان نیز گفت: ضعف زیرساخت های راه، بیکاری بالا و مشکلات زیست محیطی مهمترین چالش های استان کردستان است.

عبدالمحمد زاهدی افزود: مهمترین و نخستین چالش در توسعه استان کردستان ضعف زیرساخت در بخش حمل و نقل است.

وی اظهار کرد: استان کردستان در بخش های زمینی، ریلی و هوایی با وضعیت بسیار دشواری مواجه است.

وی چالش بعدی استان کردستان را بیکاری بیان کرد و ادامه داد: نرخ بیکاری در کردستان 28 درصد است که به نظر من در واقع بیش از این آمار است.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه رشد جمعیت در کشور 1.28 درصد است، گفت: در استان کردستان این آمار 79 صدم درصد است و علت آن نیز بیکاری است که موجب مهاجرت از استان شده است.

وی با بیان اینکه اتمام پروژه های نیمه تمام در استان کردستان به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شده است، افزود: هفت هزار میلیارد تومان با قیمت سال 92 برای اتمام پروژه های استانی نیمه تمام استان اعتبار لازم است که این غیر از پروژه های ملی است.

زاهدی با اشاره به اینکه استان کردستان با تهدیدهای زیست محیطی قابل تاملی مواجه است، اظهار کرد: برای تامین آب شرب برخی از شهرها و بسیاری از روستاها مشکل داریم که اگر در سال های آینده کار جدی صورت نگیرد با مشکل اساسی روبرو می شویم.

وی یکی دیگر از تهدیدهای زیست محیطی استان کردستان را پدیده ریزگردها بیان کرد و گفت: منشاء تولید ریزگرد در نقاطی از داخل استان کردستان و غرب کشور در حال ایجاد شدن است که هوای استان را آلوده تر می کند.

وی با اشاره به دریاچه زریوار و ظرفیت آن در جذب گردشگر، گفت: این دریاچه به دلیل مشکلات زیست محیطی در حال مرگ است.

استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به نیاز استان به اعتبار اشاره کرد و گفت: اگر اعتبارات سال 92 طرح ها 100 درصد تخصیص پیدا کند قول می دهیم تا پایان تیر آن را جذب کنیم تا تحولی در استان به وجود آید.

وی با تاکید بر نیاز استان به سرمایه گذاری گفت: با وجود گردش مالی زیاد در استان کردستان به دلیل ترددهای مرزی اما شاهد شکل گیری سرمایه در استان نبوده ایم.

زاهدی افزود: تا زمانی که سرمایه وارد استان نشود امکان توسعه کردستان در بخش تولید و اشتغال وجود ندارد.

به گفته وی لازم است که سازمان های وابسته به دولت همچون موسسات شستا و کوثر، در استان سرمایه گذاری و راه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باز کنند.

وی بیان کرد: سرمایه گذاران پیشین با مشکلاتی مواجه شدند که اکنون بخش خصوصی تمایلی برای سرمایه گذاری از خود نشان نمی دهد و تنها راه پیشگام شدن در این زمینه، موسسات وابسته به دولت است.

به گفته وی وجود آب، خاک و 18 نوع ماده معدنی در استان شرایط مناسبی را برای سرمایه گذاری در کردستان ایجاد کرده است.

استاندار کردستان افزود: شورای توسعه امنیت پایدار شرق و غرب کشور، مشوق هایی را برای سرمایه گذاری در استان در نظر گرفته است اما هیچکدام از آن مصوبات تا کنون عملی نشده است.

زاهدی در ادامه با اشاره به سابقه فعالیت خود در استان های مختلف و مسوولیت خود در وزارت کشور، گفت: تصور نمی کردم که شرایط استان کردستان این چنین باشد.

وی اظهار کرد: مایل نیستم واژه محروم را در مورد کردستان به کار ببرم چون خداوند هیچ نقطه ای از زمین را محروم نیافریده است بلکه این ما هستیم که از این استعدادها و ظرفیت ها به خوبی استفاده نمی کنیم.

زاهدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز سالروز سفر تاریخی، پربرکت و تاثیرگذار رهبر معظم انقلاب به استان کردستان است، گفت: این سفر در ابعاد معنوی و مادی آثار و برکات خوبی برای استان داشته است.

وی با اشاره به بعد معنوی این سفر اظهار کرد: با انجام این سفر، نگاه امنیتی که نسبت به استان کردستان وجود داشت از ذهن ها زدوده شد.

به گفته وی امروز همه مدیران، استان کردستان را استانی با ظرفیت های متنوع، استعدادهای فراوان، مردم نجیب و عرصه توسعه و پیشرفت می شناسند.

وی گفت: نگاه مدیریت استان هم در مجموع همین نگاه است و همه تلاش خود را در جهت توسعه و پیشرفت استان در ابعاد مختلف به کار خواهد گرفت.

استاندار کردستان به بعد مادی سفر مقام معظم رهبری به کردستان اشاره کرد و گفت: تصمیماتی که در این سفر گرفته شد نشان از عنایت ویژه معظم له نسبت به استان کردستان داشته است.

وی افزود: در این سفر 830 میلیارد تومان طرح تعریف شده بود که تا به امروز هزار و 891 میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی اظهار کرد: با وجود کمبود اعتباراتی که در کشور وجود دارد، دفتر مقام معظم رهبری و همینطور دولت با جدیت پیگیر انجام طرح های ناتمام، هستند.

رهبر معظم انقلاب در اریبهشت سال 88 به مدت هشت روز مهمان مردم کردستان بودند.

ˈمحمد باقر نوبختˈ معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و سخنگوی دولت صبح دوشنبه به منظور بررسی مشکلات کردستان و طرح آنها در شورای برنامه ریزی استان وارد سنندج شد.

حضور در گلزار شهدای بهشت محمدی سنندج، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، بازدید از جاده سنندج - مریوان، شرکت در مراسم پنجمین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان، بازدید از بیمارستان کوثر و تالار مرکزی شهر سنندج بخشی از برنامه های سخنگوی دولت در سنندج بود.ک/2

570/533/ 3404
کد N279362

وبگردی