آفتاب
یک تحلیلگر سیاسی :

دلایل شکل گیری بحران اوکراین ژئوپولیتیکی است

دلایل شکل گیری بحران اوکراین ژئوپولیتیکی است

تهران - ایرنا- یک استاد دانشگاه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دلایل شکل گیری بحران اوکراین ژئوپولیتیکی است.

ˈهادی آجیلیˈ روز سه شنبه در سمینار بررسی ابعاد بین المللی بحران اوکراین گفت: اوکراین از این منظر که بین دو ابرقدرت غرب و شرق گرفتار شده، دچار چنین بحرانی شده است.

وی با بیان اینکه اوکراین به لحاظ برخورداری از ساحل دریای سیاه دارای اهمیت است، اظهار کرد: اوکراین هیچ گاه مستقل نبوده و از طریق کمک مالی خارجی تامین می شود.

این تحلیلگر سیاسی با تاکید بر اینکه دولت اوکراین نه روس گراست و نه غربگرا گفت: اوکراین دولت مستقلی ندارد، همچنین حزب غالبی هم در این دولت وجود ندارد.

آجیلی با اشاره به ترانزیت روسیه گفت: موقعیت اوکراین خاص است بطوری که از 4 خط لوله گاز برخوردار است. 30 درصد گاز مصرفی اروپا از روسیه و 16 درصد آن از اوکراین تامین می شود.

وی افزود: اوکراین دارای حاصلخیزترین خاک دنیاست که به خاک سیاه معروف است.

بحران اوکراین به دنبال خودداری ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری برکنارشده این کشور پس از اعتراضات طرفداران پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز شد و با اعلام جدایی شبه جزیره کریمه و همه پرسی روز گذشته در ایالت های شرقی و جنوبی اوکراین به مراحل حادتری رسیده است.

سیام/ (3) 9136 **1449
کد N279154

وبگردی