آفتاب

کرملین: روسیه به انتخاب مردم دونتسک و لوهانسک احترام می گذارد

کرملین: روسیه به انتخاب مردم دونتسک و لوهانسک احترام می گذارد

دفتر ریاست جمهوری روسیه ظهر امروز دوشنبه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که کرملین به نتیجه همه پرسی روز گذشته در شرق اوکراین و انتخاب مردم شهرهای دونتسک و لوهانسک احترام می گذارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدای روسیه، در بیانیه کرملین آمده است: به رغم تلاش های انجام شده برای منحرف کردن مسیر همه پرسی، مردم دونتسک و لوهانسک در این فرایند شرکت کردند و روسیه با احترام به این تصمیم مردم شرق اوکراین احترام گذاشته و خشونت های به کار رفته در جریان این همه پرسی ها را محکوم می کند.

بر اساس گزارش های موجود روز گذشته در تحولات شرق اوکراین دست کم دو نفر کشته شدند.

"سرگئی نارشکین" سخنگوی دومای روسیه نیز در واکنش به نتایج همه پرسی های شهرهای دونتسک و لوهانسک اوکراین گفت: نتایج نشان داد که مردم این دو شهر می خواهند آزاد باشند و از حقوق خود دفاع کنند.

در ادامه تحولات اوکراین، روز گذشته شهرهای دونتسک و لوهانسک شاهد برگزاری همه پرسی کسب استقلال از کی یف بودند.

برگزارکنندگان همه پرسی خودمختاری در دونتسک اعلام کرده اند که نزدیک به ۹۰ درصد رای دهندگان به خودمختاری رای داده اند. نتیجه همه پرسی در لوهانسک، منطقه دیگری در شرق اوکراین به زودی اعلام می شود. به گفته ناظران نتیجه آن شبیه چیزی است که در دونتسک اعلام شد.

رومن لیگین، سرپرست کمیسیون انتخاباتی جدایی طلبان در دونتسک به خبرنگاران گفت که ۸۹ درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی روز گذشته به خودمختاری رای داده و 10 درصد نیز علیه آن رای داده اند. بر اساس این گزارش، 75 درصد از واجدان شرایط رای دادن در دونتسک در همه پرسی روز گذشته شرکت کرده بودند.

در پی استقلال کریمه از کی یف، در لوهانسک و دونتسک نیز جدایی طلبان اقدام به پیگیری اعتراض خود کرده و جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک را تشکیل دادند و با برگزاری همه پرسی در روز گذشته تکلیف آنها برای جدا شدن از کی یف نیز مشخص می شود.

کد N279037

وبگردی