آفتاب
صباح زنگنه:

نباید انتظار معجزه اقتصادی به واسطه مذاکرات داشت

نباید انتظار معجزه اقتصادی به واسطه مذاکرات داشت

تهران-ایرنا-کارشناس مسائل سیاسی گفت: به نظر می رسد انتظار اینکه مذاکرات میان ایران و 1+5 به فوریت به نتایج خاص اقتصادی و رفاهی منجر شود انتظار غیر مرتبط و غیر منطقی است.

صباح زنگنه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره روند تحولات مذاکرات ایران و 1+5 گفت: به نظر می رسد شرایط موجود حاکی از جدیت هر دو طرف برای پیشبرد مذاکرات است.

وی با اشاره به اینکه هر دو طرف مذاکرات می دانند و می خواهند که روابط رو به بهبود رفته و به توسعه روابط بینجامد، تصریح کرد: مذاکره کنندگان ایرانی شناخت مناسبی از منافع ملی دارند و تعلق شان به کشور و نظام جدی است، به همین دلیل به نظر نمی رسد که کمترین خدشه یا بی توجهی به منافع ملی و اقتدار کشور وارد شود.

این کارشناس مسائل سیاسی در عین حال گفت: ممکن است برخی گروهها یا جناح های خاصی در طرف غربی بخواهند بحث های دیگری به جز بحث های هسته ای را وارد مذاکرات کنند اما مسوولان مذاکره کننده می بایست پایبندی خود را بر حیطه و محدوده تعیین شده مذاکرات تاکید کرده و این پایبندی را به صورت دائم به طرف غربی گوشزد کنند.

زنگنه افزود: گروه مذاکره کننده ایرانی دارای ماموریت و اهداف مشخصی است و حتی می توان گفت زمانبندی مشخصی نیز دارد،تیم مذاکره کننده می بایست به این حیطه وظایف و زمانبندی مقید باشد و اجازه ورود بحث های دیگر را به مذاکرات ندهد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات هسته ای روند خود را طی می کند خاطر نشان کرد: به نظر می رسد انتظار اینکه این مذاکرات در این فاصله به نتایج خاص اقتصادی و رفاهی منجر شود انتظار غیر مرتبط و غیر منطقی است.

به گفته وی مذاکرات به منظور برقراری خط اعتماد و اعتماد سنجی بین دو طرف یعنی فراهم کردن زمینه لازم برای توافق کلی پیش می رود.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اقتصاد ایران باید درون زا باشد و در همین رابطه تکیه کردن بر اینکه امکانان یا کمک های معجزه آمیزی از خارج کشور به واسطه انجام مذاکرات وارد کشور شود انتظار غیر منطقی و نابجاست.

وی با اشاره به اینکه کشورمان باید به توانایی های خود تکیه کند در عین حال خاطر نشان کرد: کشوری مانند ایران که همواره سابقه روابط بین المللی گسترده ای دارد نمی تواند و نباید از داشتن روابط معقول همراه با احترام و عزت با جهان غفلت کند، اینگونه روابط می تواند به اقتصاد ایران تنوع بخشیده و اقتصاد مان را شکوفا کند اما پایه های اقتصاد باید مبتنی بر توان داخلی باشد.

سیام(4)**م.ش** 1418
کد N278876

وبگردی