آفتاب

السیسی: باید مصر و اسلام را از شر اخوانی ها نجات داد

السیسی: باید مصر و اسلام را از شر اخوانی ها نجات داد

تهران - ایرنا - ˈعبدالفتاح السیسیˈ وزیر دفاع سابق و نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر در مصاحبه با شبکه ˈاسکای نیوز عربیˈ گفت: ˈمصر و دین اسلامˈ باید از ˈشرˈ اخوان المسلمین نجات یابد، زیرا آن ها روش زمامداری کشور را نمی دانند .

به گزارش روز دوشنبه این شبکه خبری، السیسی افزود: اگر مصری ها را در خصوص حجم و میزان مشکلات کشور آگاه نکنیم ، آن ها ممکن است برای بار سوم دست به انقلاب بزنند.

السیسی در مورد گروه اخوان المسلمین گفت که این گروه از طریق حکومت ˈمحمد مرسیˈ که یک سال در قدرت بود ، قصد داشت یک ˈدولت موازیˈ با ˈدولت رسمیˈ در مصر به وجود آورد و صرف نظر از خواسته و اراده مصری ها ، دیدگاه ها و اقدام هایی که خود درست و مناسب می دانست را به اجرا گذارد .

وی در پاسخ به سوال مجری اسکای نیوز که از او سوال کرد، آیا شما می خواهید مصر و دین اسلام را از شر اخوانی ها نجات دهید ، گفت : بله البته .

السیسی در مورد امکان کنار گذاشتن و منزوی کردن گروه اخوان المسلمین که عمری 80 ساله در مصر دارد نیز تاکید کرد : مشکل از طرف من نیست ، مشکل از طرف آنان است ، اخوان المسلمین در رهبری حکومت مصر از نظر سیاسی شکست خورد ، من به آن ها گفتم شما اختلاف های سیاسی را تبدیل به اختلاف های دینی می کنید و این قابل قبول نیست .

السیسی گفت : مشکل اخوانی ها این بود که آن ها بسیار آماده و سازماندهی شده ، بودند و در عین حال برای به دست آوردن قدرت تلاش می کردند، اما آن ها برای موفقیت در حکومت و زمامداری آمادگی نداشتند، مصری ها آن ها را بر اساس قانون انتخاب کردند و نه از این روی که آن ها شکل حکومت را تغییر دهند یا نهادههای قضایی را محدود کنند .

وی افزود : مصری ها در خصوص دین و ایمانشان مشکلی نداشتند و ناقص نبودند و نباید اجازه داد چنین تجربه ای تکرار شود، زیرا این نزدیک بود مصر را بر باد دهد .

السیسی 26 مارس گذشته از منصب خود به عنوان وزیر دفاع استعفا کرد و برای انتخابات ریاست جمهوری که قرار است روزهای 26 و 27 ماه جاری میلادی برگزار شود ، نامزد شد تا اینگونه با دیگر نامزد این انتخابات یعنی ˈحمدین صباحیˈ به رقابت پردازد .

از زمان برکناری مرسی ، مقام های مصر ، رهبران اخوان المسلمین و اعضای این گروه را به تحریک مردم برای انجام اعمال خشونت آمیز و دست زدن به اقدام های تروریستی متهم می کنند ، به همین دلیل در ماه دسامبر گذشته ، دولت کنونی قاهره ، نام گروه اخوان المسلمین را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد .

السیسی در خصوص تصمیم حمایت ارتش از اعتراض های مردمی در 30 ژوئن سال گذشته و درخواست از مرسی برای برگزرای انتخابات زودهنگام گفت: این تصمیم مردم مصر بود، زیرا مصری ها می دیدند که کشورشان در معرض یک خطر واقعی قرار گرفته است .

وی اضافه کرد: کشور ما در حال تباه شدن بود و به همین دلیل باید کاری انجام می شد تا از آن جلوگیری شود ، در آن زمان چالش ها بسیار زیاد بود و سقف خواسته های مردم نیز بالا بود، در حالی که امکانات بسیار کمی وجود داشته و دارد .

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر اضافه کرد: اگر مصری ها در خصوص حجم واقعی مشکلات کشورشان آگاه نشوند، ممکن است یک بار دیگر دست به انقلاب بزنند و به همین دلیل من بی پرده می گویم، به تنهایی نمی توانم مشکلات را حل کنم، اما با هم می توانیم این مشکلات را حل کنیم .

السیسی در پاسخ به سوالی در این مورد که در صورت پیروزی در انتخابات آیا احتمال دارد ارتش ضد یکی از فرماندهان گذشته خود دست به قیام بزند، گفت: اگر مردم بار سوم دست به قیام بزنند، من به آن ها می گویم شما چه می خواهید . من در خدمت شما هستم ، من منتظر چیزی نمی مانم، زیرا کشور در خطر است ، به هر حال ارتش از خواسته های مردم جانبداری می کند و همیشه با مصری ها بوده است .

وی در مورد زمان مورد نظرش برای حل مشکلات مصر اعلام کرد: اگر کارها طبق برنامه پیش رود ، مصری ها طی دو سال شاهد بهبود اوضاع خواهند بود .

وی از مردم خواست برای حل مشکلات مصر دست به دست هم دهند و تاکید کرد که کشور در حال حاضر با مشکلات زیاد و بزرگی دست و پنجه نرم می کند .

خاورم **2041**1651
کد N278683

وبگردی