آفتاب
یک شبکه خبری آمریکایی به نقل از سفیر سابق فرانسه در ایران:

غرب در صورت شکست مذاکرات با ایران گزینه جایگزینی ندارد

غرب در صورت شکست مذاکرات با ایران گزینه جایگزینی ندارد

تهران- ایرنا - تارنمای شبکه تلویزیونی آمریکایی ˈبلومبرگˈ به نقل از ˈفرانسوا نیکلوˈ سفیر سابق فرانسه در ایران نوشت: دو طرف مذاکره کننده درباره برنامه هسته ای ایران، محکوم به موفقیت هستند و در صورت شکست مذاکرات، غرب گزینه جایگزینی ندارد.

بلومبرگ در گزارشی با استناد به نوشته ی دو تحلیلگر مسائل سیاسی به نام های ˈجاناتان تیرونˈ و کامبیز فروهرˈ می افزاید: ˈدیپلمات ها این هفته تهیه پیش نویس توافق نهایی را با هدف خروج از بن بست یک دهه گذشته بر سر برنامه هسته ای ایران آغاز خواهند کرد که در صورت دستیابی به چنین توافقی، تحریم های نفت و بانکی ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی لغو خواهد شد. ˈ

این دو در ادامه گزارش خود می افزایند: ˈمذاکرات پنج روزه ای که قرار است از سه شنبه (فردا) در وین برگزار شود، طولانی ترین دور از مذاکرات از زمان امضای توافق موقت در نوامبر گذشته (آذر) است. ˈ

بلومبرگ یادآور می شود: به گفته مقام های ایرانی، روسی و آمریکایی، تهیه پیش نویس توافق نهایی باید از این هفته آغاز شود تا امکان امضای توافق جامع تا پایان ضرب الاجل تعیین شده در 20 ژوییه (29 تیر) فراهم شود.

این شبکه خبری آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه گروهی از دیپلمات ها از جمله وزیران امور خارجه اتریش و سوئد و شرکت های بین المللی در چند ماه گذشته به ایران سفر کردند، می نویسد: این در حالی است که 600 شرکت انرژی هفته گذشته در نمایشگاه نفت و گاز ایران حاضر شدند و روسیه و ایران در حال مذاکره درباره چند توافق تجاری در بخش فناوری و انرژی هستند.

به گزارش بلومبرگ، ˈآرین طباطباییˈ محقق امنیت انرژی در دانشکده کندی دانشگاه هاروارد می گوید: ˈهمه این موضوع را درک می کنند که شکست مذاکرات تبعات فراوانی خواهد داشتˈ.

در حالی که ˈباراک اوباماˈ رئیس جمهوری آمریکا احتمال موفقیت مذاکرات را فقط 50 درصد دانسته است، مذاکره کنندگان گروه 5 + 1 به سرپرستی ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر امور خارجه ایران با نشان دادن تمایل خود به مصالحه، امیدها را افزایش داده اند.

بر اساس این گزارش: ˈایران با تغییر در راکتور اراک با هدف کاهش تولید پلوتیوم که می تواند در تولید سلاح هسته ای کاربرد داشته باشد، موافقت کرده و پیشنهاد دسترسی بیشتر بازرسان سازمان بین المللی انرژی هسته ای به این تاسیسات را داده است. ˈ

آمریکا در مقابل، از خواسته ها درباره توقف همه فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران عقب نشینی کرده است.

به گزارش بلومبرگ : ˈکریم سجادپورˈ از کارشناسان ارشد موسسه خیریه کارنگی برای صلح در این باره گفت: ˈسه سال پیش عقل سلیم چنین استدلال می کرد که حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران امری قریب الوقوع است اما امروز عقل سلیم به شکل فزاینده ای چنین استدلال می کند که توافق هسته ای جامع، به زودی محقق خواهد شد. اما ممکن است چیزی بین این دو را شاهد باشیم. نه صلحی جامع و نه جنگی تمام عیار، بلکه تنش زدایی تدریجی.ˈ

این گزارش می افزاید: ˈوندی شرمنˈ مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران هفته گذشته به همراه ˈسوزان رایسˈ مشاور امنیت ملی آمریکا رهسپار تل آویو شد تا درباره تصمیم واشنگتن برای جلوگیری از مجهز شدن ایران به سلاح هسته ای با ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت و گو کند.

نتانیاهو توافق ژنو را اشتباهی تاریخی خواند و تاکید کرد که برنامه هسته ای ایران باید به طور کامل برچیده شود تا مانع تولید سلاح هسته ای در این کشور شود.

برخلاف ادعای مقام های اسرائیلی درباره نزدیک شدن ایران به توان تولید سلاح هسته ای، ˈیوسی ایلامˈ رئیس سابق کمیته انرژی اتمی این رژیم به تازگی در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی ˈیدیعوت آحارونوتˈ مدعی شد مسائل مهمی همچنان در پیش است اما می توان خوشبین بود. ایران یک دهه تا تولید بمب هسته ای فاصله دارد.

ˈجاناتان تیرونˈ و کامبیز فروهرˈ در ادامه گزارش خود می نویسند:

در ایران، تندروها همچنان به مخالفت با مذاکرات هسته ای ادامه می دهند. هفته گذشته گروهی از مخالفان این مذاکرات در تجمعی تحت عنوان ˈ ما دلواپسیمˈ از توافق ژنو به بهانه این که توافقی ضعیف است، انتقاد کردند.

به گفته ی شبکه تلویزیونی آمریکایی بلومبرگ: ˈولی نصرˈ رئیس دانشکده ˈپل اچ نیتزˈ مطالعات پیشرفته بین المللی دانشگاه جان هاپکینز گفت: ˈمساله مهمی که دو طرف با آن مواجه هستند، جزییات فنی نیست بلکه مشکل بر سر چگونگی عرضه توافق نهایی در داخل کشورهایشان استˈ.

این شبکه خبری تلویزیونی می افزاید: ˈعلی واعظˈ تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران نیز در این باره گفت: ˈمسائل حل نشده شامل ظرفیت غنی سازی ایران، لغو تحریم ها و مسیر تحقیقات و توسعه هسته ای ایران در آینده است. برخی مسائل به دقایق آخر موکول می شوند و می توان درباره پیشرفت مذاکرات بر اساس پیشنهادهایی که دو طرف مطرح می کنند، قضاوت کردˈ.

ˈفرنک دالنوکی ورسˈ تحلیلگر فیزیک هسته ای مرکز غیر دولتی ˈجیمز مارتین کالیفرنیا، نیز گفت: رفع محدودیت های غنی سازی همچنان یکی از مهم ترین مسائل اختلاف انگیز بین دو طرف است. مقام های مذاکره کننده به جای تاکید بر تعداد و نوع سانتریفیوژهایی که ایران استفاده می کند باید بر محدود کردن اروانیوم تولیدی در این کشور متمرکز شوند.

وی در مصاحبه ای گفت: ˈسانتریفیوژهای پیشرفته مانند تجهیزاتی با سرعت بالا هستند که دستیابی به هدف نهایی را آسان تر می کنند. مهم است که به جای تعداد سانتریفیوژها، محدودیت بیشتری برای این هدف ایران قائل شدˈ.

بلومبرگ در ادامه با اشاره به ˈتحریم های کنگره آمریکا و تهدید ایران به تحریم بیشتر در صورت شکست مذاکراتˈ ادامه داد: این امر ایران و روسیه را از تحکیم روابط تجاری شان باز نداشته است و چین اعلام کرده که قصد دارد همکاری های دفاعی اش با ایران را ارتقا دهد.

ˈسرگئی باتسانوفˈ دیپلمات سابق کنترل تسلیحاتی روسیه در این ارتباط گفت: ˈمساله امضای توافقات بین روسیه و ایران به دلیل انتظار شکست مذاکرات مطرح نشد اما روسیه در برقراری روابط مثبت با ایران در شرایط کنونی و حفظ جایگاه خود در بازار این کشور در آینده منافع بلندمدتی را دنبال می کند. مط

مترجمام**9158**1479**1542
کد N278661

وبگردی