آفتاب

هشدار درباره افزایش موج جدید خشونت‎ها در تایلند

هشدار درباره افزایش موج جدید خشونت‎ها در تایلند

رئیس بخش تحقیقات وزارت دادگستری تایلند درباره افزایش موج جدید خشونت ها در این کشور هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، همزمان با آماده باش نیروهای امنیتی برای مقابله با درگیری احتمالی مخالفان و هواداران دولت تایلند، "تاریت پنگ دیث" رئیس بخش تحقیقات وزارت دادگستری این کشور در سخنرانی خود در تلویزیون درباره افزایش موج جدید خشونت ها همزمان با تلاشهای اپوزیسیون برای تحویل قدرت به یک رژیم غیرمنتخب هشدار داد و در عین حال از افزایش تلاشها برای اجرای قانون با هدف حل مشکلات خبر داد.

رهبران اپوزیسیون که دولت موقت تایلند را دولتی غیرقانونی خواندند بر لزوم انتخابات نخست وزیر موقت تا پیش از برگزاری انتخابات جدید تاکید کرده اند.

همزمان با انتخاب معاون نخست‌ وزیر تایلند به عنوان نخست‌ وزیر موقت از سوی کابینه این کشور، معترضان بر این باورند که سنای این کشور باید هر چه زودتر نخست‌ وزیر موقت را انتخاب کند.

کمیسیون ملی مبارزه با فساد در تایلند اعلام کرده است که درباره نحوه اجرای برنامه یارانه برنج در این کشور، خانم شیناواترا را نیز تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد.

رئیس کمیسیون مبارزه با فساد اعلام کرد که اعضای کمیسیون به اتفاق آرا رای دادند که یینگلاک شیناواترا در نظارت بر اجرای این برنامه کوتاهی کرده و به این ترتیب، زمینه قضایی صدور حکم پیگرد را فراهم آورده است.

برنامه اعطای یارانه برنج از جمله مهمترین برنامه های دولت خانم شیناواترا بود و به پیروزی او در انتخابات قبلی کمک کرد. در عین حال، اجرای این برنامه حدود چهار و نیم میلیارد هزینه اضافی بر بودجه دولت تحمیل کرد و اتهام سوء‌استفاده و سودجویی را نیز به دنبال آورد.

دادگاه قانون اساسی پس از رسیدگی به شکایت رئیس پیشین شورای امنیت ملی تایلند، رای داد که اقدام یینگلاک شیناواترا در انتقال این فرد غیرمنصفانه و به منظور پیشبرد مقاصد فردی بوده و با مفاد قانون اساسی مغایرت داشته است. دادگاه در عین حال رای داد که سایر اعضای هیئت دولت می توانند تا زمان انتصاب دولت بعدی، به عنوان کفیل وزارتخانه های تحت تصدی خود به کار ادامه دهند و وزیر تجارت در کابینه معزول نیز به عنوان کفیل نخست وزیر معرفی شد.

قرار است مجلس سنای تایلند طرح محاکمه نخست وزیر سابق را مورد مذاکره و رای گیری قرار دهد. در صورت تصویب این طرح، ممکن است خانم شیناواترا تا پنج سال از فعالیتهای سیاسی محروم شود.

کد N278370

وبگردی