آفتاب

کیسینجر: بعید است پوتین طرح حمله به اوکراین را در سر داشته باشد

کیسینجر: بعید است پوتین طرح حمله به اوکراین را در سر داشته باشد

هنری کیسینجر معتقد است که تلاش روسیه طی چند سال گذشته برای نشان دادن پیشرفت‌هایش مانع از آن است که حمله به اوکراین از طرح‌های در دست اقدام پوتین باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفت‌وگو با فرید ذکریا، گزارشگر شبکه خبری سی‌ان ان اظهار داشت: من معتقدم که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بیشتر به دنبال یک نتیجه دیپلماتیک است. اما باید دید این نتیجه چیست.

کیسینجر افزود: نگرانی پوتین و بسیاری از روس‌هایی که من می‌شناسم این است که نمی‌توانند اوکراین را به عنوان یک کشور کاملا خارجی ببینند. اوکراین بخشی از تاریخ آنهاست، بنابراین عضویت اوکراین در ناتو برای آنها سنگین است. این یک اصل است. بنابراین پوتین ترجیح می‌دهد می‌دهد که اوکراین تا آنجا که می‌شود در ضعف بماند تا در موقعیتی نباشد که برای آنها تبدیل به یک چالش شود. اوکراین یک کشور 45 میلیونی است و روسیه منافع استراتژیکی در این کشور دارد.

وی در پاسخ به این سوال که به عقیده وی روسیه واقعا به دنبال الحاق شرق اوکراین است یا خیر؟ گفت: من فکر نمی‌کنم که آن‌ها به دنبال چنین چیزی باشند از نظر من آن‌ها ترجیح می‌دهند که شرق اوکراین شبیه به یک منطقه خودمختار باشند. ایجاد یک منطقه استراتژیک روس در مرز لهستان برای غرب قابل قبول نیست و آن همان چیزی است که اگر اوکراین تحت کنترل روسیه قرار بگیرد رخ خواهد داد. از طرف دیگر یک مرز استراتژیک غرب با 300 مایل فاصله از مسکو برای روس‌ها هم قابل پذیرش نیست. بنابراین سوال این است که می‌توان یک کشوری را یا حتی منطقه‌ همکاری را ایجاد کرد که در آن اوکراین بتواند به طور آزادانه در اقتصاد اروپا مشارکت داشته باشد ولی در عین حال عضو ناتو نباشد.

وی در ادامه افزود: پوتین 60 میلیارد دلار برای المپیک سوچی هزینه کرد. آن‌ها مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه داشتند و سعی کردند روسیه را یک کشور در حال پیشرفت عادی نشان دهند بنابراین امکان ندارد که در سه روز بعد از آن بخواهند به طور داوطلبانه حمله‌ای به اوکراین تدارک ببینند.

وی افزود: البته پس از اینکه حوادث اوکراین از کنترل خارج شد پوتین واکنش نشان داد اما بعید است که طرحی برای اینکه اوکراین را به روسیه پیوند دهد در سر داشته باشد.

کیسینجر معتقد است که پوتین انتظار دارد رخدادها به طور تدریجی تغییر جهت دهند. البته برای توضیح چرایی اقدامات وی نباید به الحاق بخشی از یک کشور یا عبور از مرزها نگاه کرد بلکه من فکر می‌کنم ما باید ابتدا به حل و فصل مساله اوکراین بپردازیم و سپس درباره روابط خودمان با روسیه به بحث بنشینیم.

این استراتژیست آمریکایی تصریح کرد که هر مقام عالی رتبه روسی که وی با آن‌ها ملاقات داشته از جمله مخالفانی نظیر سولژنیتسین و برودسکی به اوکراین به عنوان بخشی از میراث روسیه می‌نگریستند.

کیسینجر چندی قبل در مقاله‌ای برای واشنگتن پست نوشته بود که نباید به اوکراین به عنوان یک کشور که قرار است به شرق یا غرب بپیوندد نگاه کرد بلکه این کشور پلی است میان غرب و شرق.

وی همچنین از "شیطان جلوه دادن" پوتین انتقاد کرده و گفته بود که شیطان سازی از پوتین یک سیاست نیست بلکه حاکی از فقدان سیاست است.

انتهای پیام

کد N278130

وبگردی