آفتاب
استاد دانشگاه آمریکا:

آپارتاید هسته ای نتیجه دورویی حیرت انگیز در برابر زرادخانه اسرائیل است

آپارتاید هسته ای نتیجه دورویی حیرت انگیز در برابر زرادخانه اسرائیل است

نیویورک، ایرنا- استاد تاریخ دانشگاه هیوستون تگزاس و تحلیلگر مسایل بین المللی، آپارتاید هسته ای را ناشی از دورویی حیرت انگیز غرب در برابر کلاهک های اتمی رژیم صهیونیستی دانست و گفت: جامعه جهانی باید رسیدگی به زرادخانه اسرائیل را در دستور کار خود قرار دهد.

ژرالد هورن استاد تاریخ و رییس دانشکده مطالعات تاریخ آمریکا و آفریقا در دانشگاه هیوستون در گفتگوی اختصاصی با ایرنا درباره انتقاد رییس جمهوری ایران از آپارتاید هسته ای در جهان، گفت: اسراییل دارای جنگ افزارهای هسته ای بوده و تاریخی سرشار از نقض قوانین بین المللی دارد و جامعه جهانی بارها اعمال آن را محکوم کرده است اما هیچ فشار و اصراری برای خلع سلاح اتمی اسراییل وجود ندارد.

وی افزود: حتی از مساله اسراییل بدتر خود آمریکاست که تنها کشوری است که از بمب اتمی استفاده کرده و در سال 1945 آن را علیه ژاپن به کار برد. هیچ فشاری بر آمریکا نبوده و نیست که زرادخانه اتمی خود را محدود کند، هر چند که از بمب هسته ای استفاده کرده باشد. این بسیار وضعیت عجیبی در جامعه بین المللی و یک دورویی حیرت انگیز است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آپارتاید در عرصه جامعه بین المللی تنها محدود به موضوع صنعت هسته ای نیست، افزود: مثلا می دانید که اکنون بحث و جدل درباره وزن و رای اعضای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی بصورت جدی جریان دارد. اکنون یک کشور مانند بلژیک به دلیل سازوکارهای تعبیه شده در گذشته، در این نهادها وزن بسیار بالاتری از کشوری مانند چین دارد، کشوری که اکنون بزرگترین اقتصاد جهانی به شمار می رود ولی در داخل این دو مجموعه وزن کمی دارد. این آپارتاید را در ساختار سازمان ملل متحد نیز مشاهده می کنید. این واقعیت که کشورهایی مانند بریتانیا و فرانسه که جمعیت نسبتا کمی دارند و اقتصاد آن ها رو به افول است، ولی از نفود بالا و حق وتو در آن سازمان برخوردارند، یکی از همین موارد است. این تبعیض نه تنها در عرصه دانش هسته ای بلکه در دیگر عرصه های بین المللی نیز متاسفانه دیده می شود.

هورن در پایان تاکید کرد که جامعه جهانی بدون فوت وقت موضوع زرادخانه نظامی هسته ای رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده و به سیاست نفاق در این زمینه پایان دهد.

اروپام 2251 **1908** 1337
کد N277926

وبگردی