آفتاب
لاریجانی در پاسخ به تذکر نادران؛

نامه بنده، رعایت آیین‌نامه مصوب رهبری است

نامه بنده، رعایت آیین‌نامه مصوب رهبری است

نماینده مردم تهران در مجلس نسبت به التزام مجلس به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و احتمال کاهش محدودیت نمایندگان مجلس به رییس مجلس تذکر داد ولی لاریجانی با تاکید بر نامه صادره خود گفت: بنده به کمیسیون‌های تخصصی نوشتم تا آیین‌نامه مصوب رهبری رعایت شود چرا که نظر مجمع، نظر فرد نیست و شما باید نظر کتبی مجمع تشخیص مصلحت نظام را در تصویب مصوبات مورد توجه قرار دهید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الیاس نادران با استناد به اصل 112 قانون اساسی، گفت: این اصل می‌فرماید سرباز را 30 سال حقوق می‌دهیم تا یک روز بتواند از حقوق ملت دفاع کند. ما سربازان تقنینی کشوریم. مقررات مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط خود اعضا تهیه و به تصویب مقام معظم رهبری می‌رسد. مجمع تشخیص می‌تواند نحوه گردش کار خودش و آیین‌نامه اجرایی‌اش را تنظیم و به تصویب برساند اما در این اصل محدودیت اختیار برای مجلس وجود ندارد.

وی خطاب به لاریجانی گفت: ابلاغیه شما به کمیسیون‌ها موضوع تذکرم است. این ابلاغیه در یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد استناد نماینده دولت قرار گرفت در حالیکه مجمع تشخیص مصلحت نظام حق ایجاد محدودیت برای مجلس و نمایندگان را ندارد؛ علاوه بر آن نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های اجرای نظام در ماده هفت طرح اصلاح اصل 44 قانون اساسی فقط رییس مجلس و نه مجلس را موظف کرده است نسخه‌ای از طرح‌ها و لوایح را جهت اطلاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: این فرستادن طرح‌ها و لوایح نه اختیارات ما را محدود می‌کند، نه اینکه کسی می‌تواند به نمایندگان بگوید که چه کار کنند. در تبصره ماده هفت طرح اصلاح سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی آمده که مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند تصمیم‌گیری درباره مغایرت مصوبات را به کمیسیون در مجمع تشخیص واگذار کند که این اقدام یک فاجعه است.

نادران افزود: شما فرمودید مطابق نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به نمایندگان تاکید کردید نظرات کتبی مجمع تشخیص مصلحت نظام را اخذ و در تصمیم‌گیری‌هایشان اعمال کنند در حالیکه در حقوق اساسی نهادهای تقنینی و آیین‌نامه مجلس چنین مصوبه‌ای وجود ندارد. تنها شورای نگهبان می‌تواند در خصوص مصوبات مجلس ایراد بگیرد و اگر این ایراد بین مجلس و شورای نگهبان برطرف نشد آنگاه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت می‌رود. در این روند اختیارات مجلس و نمایندگان زیر سوال نمی‌رود.

لاریجانی در واکنش به تذکر الیاس نادران با تاکید بر اینکه بنده به کمیسیون‌های تخصصی مجلس نوشتم که آیین‌نامه مصوب رهبری در خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام رعایت شود، گفت: به شما که در جایگاه هیات رییسه آمدید کاملا توضیح دادم مجددا عرض می‌کنم که در اصل 110 قانون اساسی وظیفه رهبری تعیین سیاست‌های کلی نظام پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی افزود: این کار انجام شده است و رهبری نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کردند بنابراین این موضوع جزء شئونات رهبری است و رهبری می‌توانند نظارت را به مرجعی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کنند. آیین‌نامه این کار نیز به تصویب مجمع تشخیص و مقام معظم رهبری رسیده است.

رییس مجلس شورای اسلامی در عین حال تبصره ماده هفت طرح اصلاح سیاست‌های اجرای اصل 44 قانون اساسی را زاید دانست و افزود: در مجمع تشخیص بحث شد و واگذاری اختیارات به یک کمیسیون در مجمع تشخیص مصلحت نظام در این بند نبوده است و نباید باشد.

نماینده مردم قم تصریح کرد: مصوبات مجلس باید مطابق سیاست‌های کلی نظام، شرع و قانون باشد. به بیان دیگر التزام‌بخشی به تدوین قوانین وظیفه مجمع تشخیص مصلحت است و اختلال یا محدودیتی برای مجلس به وجود نمی‌آورد. اگر ما ضابطه‌مند عمل کنیم ارتقای حکمرانی را شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: ما در یک نظام هستیم و سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین می‌شود.

لاریجانی با اشاره به بخشی از سخنان نادران گفت: اما اینکه بیان می‌کنید لزومی ندارد سیاست‌های مصوب مجمع تشخیص را رعایت کنیم باید گفت که موظف به رعایت این مساله هستیم. ما موظف به رعایت قوانین و شرعیم و اگر در جایی کشف کردیم که سیاست‌های کلی چیست باید آن را رعایت کنیم.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: اما اگر مجلس جایی تشخیص داد خلاف قانون اساسی مصوبه‌ای داشته باشد با لحاظ مسائلی این کار را انجام می‌دهد و بعد مجمع تشخیص بر مصوبه مجلس نظارت می‌کند.

لاریجانی تصریح کرد: بنده نوشتم آیین‌نامه مصوب رهبری توسط کمیسیون‌های تخصصی مجلس رعایت شود. نظر مجمع، نظر فرد نیست. شما باید نظر کتبی مجمع را دریافت کنید.

وی تاکید کرد: در شرایطی که ضرورت و مصلحت کشور ایجاب می‌کند می‌توانید نظر مشورتی مجمع را توجه نکنید. نامه بنده اختیارات نمایندگان را محدود نمی‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اگر مسائلی در کشور بود که نمی‌توانستید قانون را رعایت کنید مصوبه خلاف قانون می‌نویسید و بعد مجمع تشخیص بر آن نظارت می‌کند.

انتهای پیام

کد N277923

وبگردی