آفتاب

سرلشکر صفوی: تدابیر دفاعی رهبری می‌تواند الگوی دفاع از کشورهای اسلامی باشد

سرلشکر صفوی: تدابیر دفاعی رهبری می‌تواند الگوی دفاع از کشورهای اسلامی باشد

دستیار و مشاور ارشد فرمانده کل قوا گفت: قدرت و توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران ضامن ثبات، صلح و امنیت در خلیج فارس و جهان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی در همایش "تبیین اندیشه‌های دفاعی مقام معظم رهبری" در دانشگاه صنعتی مالک اشتر، با بیان اینکه "من سلام رهبری را به حاضران در این همایش می‌رسانم"، اظهار کرد: هدف اساسی و غیرقابل تغییر هر حکومتی حفظ بقای ملی، استقبال و تمامیت ارضی، منافع ملی و ارزش‌های حیاتی و هویت ملی خود است و آنچه این اهداف را مورد خطر جدی قرار می‌دهد، انواع تهدیدات است.

وی افزود: هم‌اکنون نوع، طیف و هویت تهدیدات دگرگون شده و تهدیدات مثل جنگ سایبری، جنگ سخت، نیمه‌سخت، تخریب‌های زیست‌محیطی و جنگ اقتصادی وجود دارد. این تهدیدات ممکن است یک نظام سیاسی را تغییر دهد و استحاله کند یا موجب سقوط نظام سیاسی شود یا در امنیت ملی کشورها رخنه ایجاد کند.

دستیار و مشاور فرمانده کل قوا در ادامه خاطرنشان کرد: امنیت ملی به معنای شرایط و فضای ملی و بین‌المللی است که یک ملت در چارچوب آن می‌تواند اهداف و ارزش‌های موردنظر خود را در سطح ملی و بین‌المللی گسترش دهد و در مقابل انواع تهدیدات خود را حفظ کند.

صفوی، نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، مقابله با امپریالیسم جهانی ناظر بر قاعده نفی سبیل، عدم وابستگی سیاسی، نفی سکولاریسم‌، دفاع از کیان اسلامی با محوریت جهان اسلام، تعامل برادرانه و احترام متقابل و عدم دخالت در امور سایر کشورها، حمایت از مظلومان جهان، استقلال، نه شرقی و نه غربی، خودباوری ملی و خوداتکایی، دفاع هوشمندانه در برابر تهدیدات جدید را از شاخص‌های اندیشه‌های دفاعی رهبری دانست.

وی همچنین گفت: اندیشه‌های دفاعی رهبری مبتنی بر قرآن،‌ عترت، تجارب تاریخی صدر اسلام، منطقه و ایران همراه با عشق به جهاد و شهادت و آگاهی‌آفرینی به کشورهای اسلامی است. ایشان بر قدرت درون‌ساز،‌ آینده‌نگری و برآورد تهدیدات فرارو، تلفیق قدرت سخت و نرم و پشتوانه‌سازی قدرت دفاعی با فعال‌سازی مؤلفه‌های قدرت ملی تاکید دارند.

فرمانده پیشین سپاه پاسداران در ادامه با بیان اینکه "اندیشه دفاعی مقام معظم رهبری مبنای تدوین دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران و راهنمای کشورهای اسلامی برای دستیابی به استقلال و نجات از استعمار و استبداد است"، افزود: یکی از ثمرات اندیشه رهبری، عمق‌بخشی به دفاع از انقلاب اسلامی فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران و ایجاد قدرت بازدارندگی در مقابل آمریکا و صهیونیست‌هاست. در واقع شکست راهبردها و سیاست‌های غربی،‌ عربی و صهیونیستی در تحولات اخیر منطقه و در سوریه، لبنان و عراق را باید در اندیشه‌های دفاعی رهبری دید.

صفوی همچنین با اشاره به اینکه "تدابیر دفاعی رهبری مهمترین رکن اقتداربخشی و ظرفیت‌دهی برای تأمین منافع ملی است"، اظهار کرد: تدابیر دفاعی رهبری در مقیاس بین‌المللی می‌تواند به عنوان تدابیر دفاعی برای دفاع از کشورهای اسلامی مصرف شود زیرا ما به دنبال صلح مبتنی بر عدالت در جهان هستیم و ایران اسلامی قدرتمند می‌تواند در جهت وحدت اسلام و دفاع از بلاد اسلامی عمل کند.

به گفته دستیار و مشاور فرمانده کل قوا، توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر عزم و اراده ملت ایران و موقعیت ژئوپلتیک برتر این کشور و تجارب دفاع هشت ساله است.

وی با اشاره به وقایع دوران جنگ تحمیلی گفت: در دوران جنگ تحمیلی در شورای عالی دفاع ملی دو خط سیاسی وجود داشت؛ یک خط معتقد بود باید با آمریکا همکاری کرد تا با کمک آنها بتوانیم عراق را از ایران خارج کنیم. نماینده این تفکر، رئیس‌جمهور وقت ایران بود اما خط دیگر می‌گفت باید با پشتوانه ملت، عراق را از کشور بیرون کنیم. مقام معظم رهبری، نماینده این خط سیاسی در شورای عالی دفاع بود و در نهایت این تفکر به پیروزی رسید.

صفوی با اشاره به اشغال کویت توسط عراق و حمله آمریکا به عراق و نیز حضور آمریکا در افغانستان و عراق، اظهار کرد: تدابیر رهبری موجب شد در این تحولات کشور ما امن بماند. جرج بوش پسر در خاطرات خود آورده بود که پس از افغانستان و عراق آنها به دنبال اشغال ایران بودند ولی تدابیر دفاعی رهبری اجازه این کار را به آنها نداد.

وی در همین رابطه افزود: قبل از انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، نتانیاهو به ملاقات اوباما رفت و در مورد ایران مطالبی را به وی گفت اما اوباما نتانیاهو را به یکی از بیمارستان‌های واشنگتن برد و مجروحان و معلولان اخیر جنگ‌های عراق را به آنها نشان داد و گفت که ما دیگر در چنین جنگ‌هایی شرکت نمی‌کنیم.

دستیار و مشاور فرمانده کل قوا در پایان با بیان اینکه "توان اقتصادی، سیاسی و وجهه بین‌المللی آمریکا در این جنگ‌ها از بین رفت"، اظهار کرد: تدابیر پیچیده دفاعی مقام معظم رهبری موجب شد که امنیت ایران حفظ شود و آمریکا نتواند کشور ما را مورد تجاوز قرار دهد.

انتهای پیام

کد N277819

وبگردی