آفتاب

جدایی طلبان حامی روسیه مدعی مشارکت بالا و حمایت از استقلال در همه‌پرسی شدند

جدایی طلبان حامی روسیه مدعی مشارکت بالا و حمایت از استقلال در همه‌پرسی شدند

جدایی طلبان حامی روسیه به دنبال برگزاری همه پرسی در دو منطقه شرق این کشور، اعلام پیروزی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازماندهندگان در دو منطقه لوهانسک و دونتسک اعلام کردند که حدود 90 درصد از شرکت کنندگان به استقلال این دو منطقه از اوکراین رای دادند.

یکی از سازماندهندگان این همه پرسی گفت: مردم شرق اوکراین می‌خواهند خودشان در مورد سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

در همین حال رئیس کمیسیون انتخاباتی جدایی طلبان در منطقه دونتسک در پاسخ به سوالی درباره نتیجه رای گیری در این همه پرسی گفت: 89 درصد حامی استقلال منطقه دونتسک از اوکراین بودند.

همه پرسی روز گذشته در این دو منطقه اوکراین به رغم درخواست‌ها از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای به تعویق انداختن آن برگزار شد. اتحادیه اروپا این همه پرسی را غیرقانونی خوانده و آماده است تا فشارها را به روسیه افزایش دهد.

پیش از این رهبران غرب تهدید کرده بودند که اگر روسیه در روند انتخابات 25 مه اوکراین اختلال ایجاد کنند، تحریم‌های بیشتری را علیه مسکو در حوزه‌های انرژی، مالی و مهندسی اعمال می‌کنند.

وزارت کشور اوکراین نیز در بیانیه‌ای برگزاری این همه پرسی را غیرقانونی خواند.

این در حالی است که یکی از مقامات رسمی وزارت کشور اوکراین گفت: دو سوم از ساکنان این دو منطقه در این همه پرسی شرکت نکرده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد: براساس اعلام کمیسیون انتخاباتی در منطقه دونتسک حدود 07 / 89 درصد از شرکت کنندگان در این همه پرسی به نفع استقلال از اوکراین رای دادند.

براساس این گزارش‌ها دراین همه پرسی 87 / 74 درصد از واجدان شرایط شرکت کردند و 1 / 10 درصد نیز علیه استقلال این منطقه از اوکراین رای دادند.

رومن لیاگین، رئیس کمیسیون انتخاباتی این منطقه گفت این نتایج تقریبا نتایج نهایی است. هنوز نتایج آرای همه پرسی در منطقه لوهانسک اعلام نشده است.

برگه‌های رای گیری به دو زبان اوکراینی و روسی از رای دهندگان می‌پرسید آیا از خودگردانی نواحی دونتسک/لوهانسک حمایت می‌کنند یا نه.

در همین حال به گزارش بی بی سی فرآیند رای گیری ظاهرا با بی دقتی انجام شد. مثلا علیرغم وجود لیست رای دهندگان در هر مرکز، مردم می‌توانستند هرجا بخواهند رای بدهند.

به گفته او مشکل دیگر ظاهرا کمبود مراکز رای گیری در ماریوپول، شهری با نیم میلیون جمعیت بود.

سازمان دهندگان می‌گویند یک هفته بعد دومین دور رای گیری را برای پیوستن به روسیه برگزار خواهند کرد.

آنها هم‌چنین گفته‌اند که انتخابات ریاست جمهوری ۲۵ مه اوکراین را بایکوت خواهند کرد.

اولکساندر تورچینف، رئیس جمهور موقت اوکراین می‌گوید می داند که بسیاری در شرق اوکراین از شبه نظامیان هوادار روسیه حمایت می‌کنند اما اخطار داد که همه پرسی "گامی به سوی پرتگاه" است.

اتحادیه اروپا و آمریکا هم رای گیری را محکوم کرده‌اند و می گویند نگرانند این کشور را بیشتر به سوی جنگ داخلی سوق دهد.

یک نظرسنجی مرکز پیو در آمریکا حاکیست که اکثریت مردم در شرق اوکراین – ۷۰ درصد – علیرغم نگرانی در مورد حکومت کی‌یف از اتحاد کشورشان حمایت می‌کنند.

روسیه در ماه مارس پس از همه پرسی در ناحیه خودمختار کریمه در جنوب اوکراین آنجا را به خاک خود ملحق کرد.

گفته می‌شود که روسیه حدود ۴۰ هزار سرباز در نزدیک مرز دارد. هرچند مسکو گفته که آنها را عقب کشیده است اما ناتو می‌گوید نشانه ای دال بر این ادعا در دست نیست.

رهبران اتحادیه اروپا به روسیه هشدار داده اند که در صورت ایجاد شرایطی که مانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین شود با تحریم‌های بیشتری روبرو خواهد شد.

انتهای پیام

کد N277641

وبگردی